fallback

Цената на батериите за електромобили продължава да пада

Водещите азиатски производители настъпват агресивно на пазара

Цените на батериите за електрически превозни средства падат по-бързо от повечето очаквания. Тази година ще бъде най-резкият спад от 2017 година насам. С новите технологии и по-евтините алтернативи, идващи на пазара, електрическите автомобили скоро ще станат дори по-достъпни от техните аналози с ДВГ, пише Elekrek .

Цените на електрическите автомобили вече се доближават до тези на бензиновите, след като цената на батериите падна с 20% през 2024 година. Според годишното проучване на BloombergNEF цената на батериите за електрически превозни средства ще падне до 115 долара за kWh още до края на тази година, което е най-големият спад от седем години. Намаляването се дължи на увеличаването на производството на клетки, намаляването на цената на материалите и появата на пазара на по-евтините LFP батерии.

Тъй като цените на батериите за електромобили се очаква да продължат да падат драстично през следващите няколко години, електромобилите скоро може да са дори по-достъпни от сравнимите коли с двигатели с вътрешно горене. Според проучването се очаква се средните цени на батериите да паднат под 100 долара за kWh, като това ще стане малко преди края на 2026 година. Това се счита за праг на т.нар. "ценови паритет" за автомобили с двигатели с вътрешно горене. До 2030-а пък, цените може да паднат до 69 долара за kWh.

Проучването също така показва, че геополитическата несигурност и слабото търсене може да натежат върху ценообразуването. Не е тайна, че Китай доминира световния пазар на батерии, но ако спадът на търсенето на електромобили в останалата част от света продължи, то китайците ще бъдат принудени още повече да свалят цените.

„Очаква се само Китай да произведе достатъчно батерийни клетки, за да отговори на 92% от общото глобално търсене от 1.2 тераватчаса за електрическите превозни средства и сегментите за стационарно съхранение през 2024 година “, се отбелязва в доклада. Това „оказва натиск върху цените на батериите и те бързо поевтиняват“.

Въпреки че това води до по-ниски цени на електрическите превозни средства, излишният капацитет е проблем. Световните лидери в производството на батерии като BYD и CATL агресивно намаляват цените, предизвиквайки ценова война за батериите за електрически превозни средства.

Всички говорят за ценова война на EV в Китай, но пазарът на батерии я подхранва зад кулисите. Падащите цени принуждават по-малките производители да последват примера, жертвайки маржове в процеса. Въпреки това, ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството.

Промяната в политиката ще повлияе на цените на батериите. В Европа Германия и Франция вече намалиха субсидиите, което доведе до рязък спад в търсенето на електромобили.

Междувременно се съобщава, че екипът на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп планира да отмени федералния данъчен кредит от $7500 за електрически автомобили. Тръмп също така заплашва да наложи 60% мито върху вноса от Китай и до 20% от други страни, което вероятно ще доведе до повишаване на цените.

„Навигирането в променящите се тарифни режими ще остане ключово предизвикателство за доставчиците и потребителите на батерии“, заключава докладът.

fallback
  • #17
    Друг Гост ( преди 6 часа )
    До 15 - и това не знам вече колко е вярно, защото вече измислят батерии с други елементи, а и литий се намери на много места. То е въпрос на цена. Най-големият проблем на цялата индустрия, според мен, е че зависи от политика,а бизнеса не вярва на политици. Шолц вече подхвърли нещо автопроизводителите да не плащат глобите. Утре идват други на власт и казват няма зелена сделка и всички инвестиции отиват.
  • #16
    Турбо ( преди 6 часа )
    От 2025 година Пежо налага на дилърите в СФА да продават минимум 20% електрически автомобили месечно.Ако продадените електромобили са по малко от 20%,спират да се предлагат автомобили с ДВГ за месеца.С принуда се мъчат да ни наложат какво да купуваме.Още ли вярвате в демокрацията и пазарната икономика на Европейския съюз?
  • #15
    РУК ( преди 6 часа )
    До 12 - между другото, всички пари и усилия които хвърля Китай за да унищожи конглокенцията и производителите в Европа, Япония, Корея и САЩ и точно бързото налагане на батериите и минимизиране възможността някой да създаде алтернатива. Китай не сам е богат на изкопаеми за батерии, ни и узурпира държавите в Африка и Южна Америка, богати на такива. Китай иска да стане новия Близък Изток на батериите.Но Близкия Изток имаше вътрешен и външна конглокенция.Китай няма да има.Това бъдеще няма да ви хареса
  • #14
    Друг Гост ( преди 6 часа )
    До 13 - лошото е, че алтернативите искат много пари за инвестиции. Защо просто не оставим корейци, японци и китайци да се бият и да не налагаме на никой ограничения за батериите, а за готовите електромобили да наложим мито на всички. Един вид да защитим това което правим, а пък европейските производители да купуват от когото поискат?!?
  • #13
    РУК ( преди 6 часа )
    До 12 - обяснявам го от години!Ключа е в алтернативите!Синтетични горива, водород. Европа няма полезен ход с батериите. Може да наложи наказателни мита заради китайското субсидиране.Но това е временно и противоречиво решение.Европа няма металите сама да прави батерии.Няма безразсъдното отношение към населението като Китай,за да позволи евтино,но унищожаващо производство на батерии. Появили се алтернативен,екологичен енергиен източник за транспорта,Китай е приключил.Но се изгуби много време,много
  • #12
    Друг Гост ( преди 6 часа )
    До 9 - не знам как да ги спрем. Цялата пазарна икономика се стреми към монопол или олигопол. Ако накажем китайците ще са LG и Панасоник (примерно) и те пак ще вдигат цените. Мисля че Европа няма добър ход. Ако Европа имаше голям производител на батерии които произвежда в Европа разбирам да го защити, но сега кого защитаваме - японци и корейци?
  • #11
    анонимен ( преди 6 часа )
    Дано да се изравнят цените и всеки да има право на избор какво да си купи според нуждите и възможностите си. Давам пример с познат,който си купи ел. кола, но я зарежда само на работа - да му е без пари, но го е измислил:))
  • #10
    Друг Гост ( преди 6 часа )
    "Въпреки това, ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството." - а не бе - ще ги правят за себе си. Намалява търсенето - ограничават производството - увеличава се цената.
  • #9
    РУК ( преди 6 часа )
    Добре де,колко ще падне цената на една кола с 75КВч батерия при цена на Квч 115USD и спад до 69USD.3450 долара!!!!!За 5 години тия пари ще ги изяде инфлацията!Наистина ли някой вярва, че това ще доведе до изравняване на цените и повишаване на търсенето?Какъв е крайния ефект от ценовите войни?Унищожаване на конглокенцията,което създава монопол,а монопола винаги води до повишаване на цените,ама винаги!Монополо унищожава и иновациите!Ами още се питайте защо китайците трябва да бъдат спрени!
  • #8
    Гост ( преди 6 часа )
    Обещават цените на батериите да падат.Цените на електрокарите върви нагоре.Непазарна икономика в действие.
fallback
Последни