Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
Още веднъж обаче възходът на компанията бил прекъснат от война. Фабриката на Maserati по принуда заменила автомобилите с производство на свещи, акумулатори и вагони за военни нужди. Но братята не спирали да работят по бъдещата първа серийна кола за цивилни нужди - и през 1947 тя най-после дебютирала на Женевския автосалон, под името А6. Шестцилиндровият мотор бил дело на гениалния Алберто Масимино, когото Орси успял да отмъкне от Alfa Romeo. Дизайнът бил на Батиста "Пинин" Фарина. Моделът се оказал изключително успешен. Но през 1948 договорът на братята изтекъл. Орси им предложил нов, но след дълги колебания те предпочели да напуснат и да създадат нова собствена фирма за спортни автомобили - OSCA (просъществувала до 1967).
НА СНИМКАТА: Една от версиите на A6. На малката снимка: Биндо и Ернесто Мазерати по времето на OSCA