Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
Междувременно обаче Орси не дремел: освен Масимино, той успял да привлече и Джоакино Коломбо, майстора на двигатели за Ferrari, както и Хуан-Мануел Фанджо, най-големия пилот на епохата.
През 1953 Фанджо спечелил Гран при на Италия и останал втори в генералното класиране на Формула 1. През 1954 добавил още две победи и световната титла, макар че във втората половина на сезона карал за Mercedes. През 1957 се върнал в Maserati и с четири победи спечелил нова титла във Формула 1 - като в последния старт, на Нюрбургринг, наваксал 48 секунди изоставане, 10 пъти подобрил рекорда за най-бърза обиколка и успял да изпревари лидера Майк Хоторн в последната обиколка на състезание. Болидът Maserati 250F от онази епоха и досега се смята за една от най-великите коли в историята на Формула 1.