Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
1957 обаче е и годината на една от най-големите трагедии в историята на моторния спорт: по време на ралито Mille Miglia, движещото се с 250 км/ч Ferrari на маркиз Алфонсо де Портаго пука гума, излита от пътя и убива не само пилота и навигатора си, но и десетима зрители, включително четири деца. Енцо Ферари е подсъдим в дълъг процес за непредумишлено убийство; за Орси това е последната капка и той решава, че Maserati повече няма да участва в състезания (макар да прави състезателни автомобили по поръчка). Вместо това компанията се насочва към луксозни спортни автомобили за цивилна употреба. Първият такъв е 3500 GT, една от най-красивите коли на онази ера и първият серийно произвеждан модел на Maserati. В списъка с почитателите на марката се нареждат имена като София Лорен и младия Лучано Павароти. А също и като шаха на Персия, който толкова харесва автомобила, че си поръчва специална, по-мощна версия с V8 - така се ражда 5000 GT. През 60-те се появяват още модели: Sebring, Mistral, Quattroporte (дизайн на Пиетро Фруа), Ghibli.
НА СНИМКАТА: Maserati 5000 GT