Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
Но славата изиграва и една лоша шега на Maserati. Покрай Фанджо, Орси се сближава с аржентинския президент Хуан Перон (съпруг на Евита от мюзикъла), и Перон поръчва голямо количество автомобили. Но после той е свален и прогонен, а военната хунта отказва да плаща. Същото се случва и с една голяма поръчка от Испания на Франко. Така, въпреки успехите си, компанията отново затъва във финансова криза. През 1968 Орси намира изход, като продава контролния пакет на Citroen и остава само като почетен президент.
Новият френски собственик разчита на помощта на италианците, за да се изкачи по-нагоре в луксозния сегмент. За новия флагман Citroen SM в Модена е разработен иновативен 2.7-литров V6.
НА СНИМКАТА: Култовият Citroen SM с двигател на Maserati