Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.

Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
В същото време финансовият гръб на Citroen позволява на Maserati най-сетне да скъса с репутацията на производител на бързи, но старомодни автомобили. Появява се Bora, първата суперкола на марката със средноразположен двигател и независимо окачване. След Bora идва Merak, после и Khamsin. Бъдещето изглежда светло. Но за пореден път се случва нещо извън контрола на Maserati - този път не война, а Арабската петролна криза от 1973. Пазарите се сгромолясват (италианският - със 70%), търсенето на скъпи и мощни автомобили пада почти до нулата. Citroen изпада в остра криза. На 22 май 1975 в офисите в Модена получават писмо от шефовете в Париж, което ги известява, че Maserati е обявена в ликвидация (малко по-късно и самият Citroen ще бъде погълнат от конкурента Peugeot). Но работниците отказват да прекратят работа; с проблема се заема първо кметът на Модена, после и италианският промишлен министър. Намерено е спасение: компанията е откупена от италиански холдинг с държавно участие и под управлението на аржентинския бизнесмен и производител на спортни автомобили Алехандро де Томасо.
НА СНИМКАТА: Maserati Bora


0