Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
Орси бил много интересна фигура: загубил много рано баща си, той бил принуден още като юноша да започне да изхранва семейството. Захващал се с какво ли не, преди да се насочи към вторичните суровини и производството на метални компоненти. Отворил голяма работилница, после втора. През 30-те години бил вече един от големите индустриалци на Италия. От срещата му с фамилията Мазерати се родило много успешно партньорство: Орси използвал престижа на марката, за да развива и останалите си бизнес начинания; братята пък, освободени от грижите за управлението на компанията, можели да се насочат към любимата си работа: проектирането на състезателни автомобили. През 1937 Орси откупил Maserati, наел братята с 10-годишни договори като консуланти и преместил седалището от Болоня в Модена. Две години по-късно дошла паметната победа на Maserati в 500-те мили на Индианаполис, с Уилбър Шоу зад волана. Отборът повторил успеха през 1940, а после и през 1941 - постижение, което никоя италианска марка не е успяла да подобри.
НА СНИМКАТА: Колата, спечелила третия пореден Индианаполис. На малката снимка: Адолфо Орси