Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
Положението в Maserati изглеждало критично. Но тогава Биндо, най-възрастният оцелял брат, напуснал работата си в Isotta Fraschini и се върнал да помага на Еторе и Ернесто. Тримата разработили 8CM, първия едноместен болид на компанията, и успели да привлекат самия Тацио Нуволари, най-великия пилот на епохата. Последвали две нови титли, но и две трагедии с фаталните катастрофи на фирмените пилоти Бордзакини и Кампари. Промените в правилата на моторния спорт и започналата хегемония на германските производители изправили Maserati пред съвсем реалната заплаха от банкрут. Един журналист от Болоня намерил решението, като свързал братята с Адолфо Орси - човека, когото Антъни Хопкинс ще изиграе в предстоящия филм.