Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
Успехите били помрачени само от тежката катастрофа на Алфиери Мазерати в Месина през май 1927. В следващите месеци изглеждало, че шефът на компанията се е възстановил от нараняванията си, а заместилият го зад волана Емилио Матераси станал абсолютен шампион на Италия с Maserati. Последвал световният рекорд за скорост през 1929 (246.1 км/ч средно за 10 км), останал непобеден цяло десетилетие, а през 1930 трите коли на Maserati завършили на подиума, посрамвайки асовете на Bugatti и Alfa Romeo, начело с Енцо Ферари.
Успехите обаче не не се превърнали автоматично във финансово благополучие. Положението на компанията оставало затруднено, независимо от периодичната помощ от маркиз де Стерлик. А здравето на Алфиери внезапно се влошило и на 3 март 1932 основателят на Maserari починал на 44-годишна възраст. На погребението му в Болоня дошли всички най-големи имена от автомобилния спорт: Тацио Нуволари, Енцо Ферари, Бордзакини, Кампари, Минола...
НА СНИМКАТА: Алфиери Мазерати, създателят на компанията