Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
През 1925 било проведено първото издание на световния шампионат за производители - предшественика на Формула 1. Това вдъхновило Алфиери, с финансовата помощ на маркиз Диего де Стерлик, да разработи нов автомобил, този път със собствени компоненти. Нарекли го Type 26, по годината на създаване, и му дали 1.5-литров осемцилиндров мотор с компресор и мощност 120 конски сили - внушително за онази епоха. Тъкмо тогава Марио нарисувал за братята си логото с тризъбеца. Още в първото си състезание, митичното "Тарга Флорио", новото Maserati Type 26 спечелило в своя клас и завършило на осмо място в общото класиране. Последвала победа в Болоня, с Ернесто зад волана, и поръчките започнали да се трупат. В крайна сметка братята произвели 43 бройки от първата си кола - много за онези години.
НА СНИМКАТА: Type 26, първата собствена кола на Maserati, и оригиналната рисунка на логото, дело на Марио Мазерати