Разправиите около обществените поръчки не са нито само българско, нито само съвременно явление: още през 1561 великият ренесансов скулптор Джамболоня проектирал статуя на Нептун за големия фонтан, който се строял във Флоренция. Но неблагодарните граждани на Флоренция не харесали творбата и избрали друг изпълнител. Огорченият Джамболоня все пак намерил клиент за своя Нептун: папа Пий го поръчал като украшение за новия фонтан в Болоня. Никой от замесените в тази история не е и подозирал, че четири столетия по-късно един елемент от въпросната скулптура ще се превърне в един от най-разпознаваемите символи в най-голямата индустрия на XX и началото на XXI век: автомобилната.
Ако покажете върха на тризъбеца на Нептун на произволен минувач, той може и да не знае нищо за Джамболоня - но вероятно ще познае символа като емблемата на Maserati. Компанията от Болоня, единият член на прословутата Света троица на италианското автомобилостроене заедно с Ferrari и Lamborghini, на 1 декември тази година навърши 110 години. По този повод на екран скоро ще се появи филмът "Мазерати: Братята", с Антъни Хопкинс в една от главните роли. Но ще рискуваме да издадем някои детайли от фабулата му, като ви разкажем удивителната история на тази компания.
Невероятната история на Maserati (ГАЛЕРИЯ):
След войната Алфиери се посветил с пълна сила на състезанията. С купен на старо и сериозно модифициран автомобил на SCAT, той се изправил срещу най-ярките имена на онази епоха: Джузепе Кампари, фирмения пилот на Alfa Romeo, Брили Пери с Aquila, и срещу младия Енцо Ферари, тогава състезател на Isotta Fraschini. Но машината му не била конкурентна на лидерите, затова Мазерати решил да сглоби собствен състезателен автомобил, с рама от Isotta, 8-цилиндров двигател от Hispano-Suiza и скоростна кутия от SCAT. Това бил първият автомобил, произведен от Maserati. През 1921 братята постигнали с него първата си победа. През 1922 добавили първи места в Муджело, Суза и Аоста.
НА СНИМКАТА: Участие в митичното състезание "Тарга Флорио" през 1922