Електрическата кола си проправя по света, макар и с различно темпо. Докато в Европа или САЩ навлизането на тази технология става по-бавно, EV вече представляват над 35% от продажбите в Китай. В Япония, раят на хибридните автомобили, както производителите, така и купувачите са по-предпазливи и прагматични. Хората там обикновено знаят какво правят.
Но само защото марки като Honda, Mazda или Toyota не залагат ва банк на електричките, не означава, че те не напредват в развитието на тази технология. И това се вижда в напредъка на Honda в областта на твърдотелните батерии.
Като цяло японските марки не са агресивни със стратегии около електрическия автомобил. Ясен пример е Toyota. Гигантът има диференцирана политика, която остава твърда във времето. Не изоставя двигателите с вътрешно горене и залага на автомобилите, които потребителите най-търсят. Тоест, хибриди. Японците търсят комбинация от задвижвания.
За Toyota "двигателите с вътрешно горене не са враг, въглищата са враг." И не е единственият производител с това мислене. Honda също следва разумна, но безопасна стратегия за електрификация. Японската марка току-що обяви решаващ напредък за своите електрически автомобили: разработването на собствени твърдотелни батерии. Те трябва да увеличат средния пробег и да намалят крайната цена на автомобила.
Тези батерии представляват революция сравнение с литиево-йонни батерии. Не само предлагат значително по-висока енергийна плътност, но и решават ключови проблеми като ограничена автономност, високи разходи и време за зареждане.
Honda не остави този напредък на случайността. Тя създаде демонстрационна производствена линия. Разположена е в град Сакура на повече от 27 000 m². От обработката на материалите до сглобяването на модули - Honda се стреми да оптимизира времето, да намали разходите и да установи стандарт за качество, който позволява тези батерии да се прилагат в автомобили, мотоциклети и дори самолети. Строителството на сградата приключи през пролетта на тази година, като почти цялото основно оборудване вече е монтирано.
Honda планира да започне производство на тази линия през януари 2025 година. Президентът на Honda R&D Co. Кейджи Оцу описа този пробив като исторически крайъгълен камък както за марката, така и за цяла Япония: „Това е иновативна технология, която ще промени играта в тази ера на електрически превозни средства“, уверява той.
Планът на Honda е да предлага електрически превозни средства с пробег над 800 км. Това може наистина да промени играта с бъдещи модели като потенциален електрически NSX. След като приключи фазата на техническата проверка, Honda ще установи основните спецификации на батерийните клетки.
Целта е да ги приложи към електрифицирани модели, които ще излязат на пазара през втората половина на това десетилетие. С цел „постигане на въглеродна неутралност за всички свои продукти и корпоративни дейности до 2050-а“, Honda се стреми електрическите превозни средства с батерии и горивни клетки да представляват 100% от глобалните й продажби до 2040 година.
Toyota също планира да започне масово производство на твърдотелни батерии между 2027 и 2028-а, като си сътрудничи с японската енергийна компания Idemitsu Kosan, която вече управлява по-малки пилотни съоръжения. Надпреварата за лидерство в тази технология става все по-интересна.