Години наред, направо десетилетия, дизелите бяха безспорни майстори на икономията на гориво. С нарастващата популярност на електричките и покрай скандала Dieselgate те излязоха от мода. Е, на Запад.
У нас са доста тачени все още. И има защо. Съвременни дизелови автомобили сега са по-ефективни от всякога. И незнайно защо са подложени на тези гонения от ЕС.
10 от най-икономичните дизелови коли в историята (ГАЛЕРИЯ)
Доста иронично, като се има предвид, че Dieselgate може да бъде отчасти обвинен за смъртта на дизеловия двигател. Но създателят на скандала VW държи рекорда. XL1 е проектиран специално за задачата и пуснат в ограничено производство с 200 произведени екземпляра на цена на дребно от $100 000 всеки.
Той предлагаше Plug-in хибридно дизелово задвижване с двуцилиндров TDI двигател и постигна 0,9 л/100 км при тестване. Хлъзгавата форма и малкото тегло на автомобила допринесоха за това постижение, както и необичайно ниският му център на тежестта. Нищо от това обаче нямаше да има голямо значение без изключително пестеливия двигател, който беше специално проектиран и се продаваше само в XL1.
Колата беше представена през 2013 г. и по времето, когато последният екземпляр беше доставен на клиентите, бурята с VW.