fallback

Защо китайците вече не купуват чужди коли?

Най-големият пазар в света промени вкуса си и постави под контрол западните фирми

Вече всички знаят, че Китай е най-големият автомобилен пазар в света. С над 150 марки и повече от 25 милиона продадени бройки през 2023 година, азиатският гигант се превърна в неизбежен еталон в сектора. За по-малко от 20 години Китай  се превърна от второстепенен и неразвит пазар в "това трябва да се види" за почти всички автомобилни производители, които искат да станат глобални играчи.

Бързият му растеж принуди производителите в Европа, САЩ и други азиатски страни да му дадат приоритет. Защо обаче Китай се превръща в проблем за много от тях? На този въпрос се опитва да даде отговор експертът в автомобилната индустрия Хуан Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

Какво означава Китай за индустрията

През 2023 година продажбите на нови пътнически превозни средства в Китай възлизат на 28% от глобалните. Китайските купувачи се превърнаха в основен източник на доходи за повечето световни автомобилни производители. Например, 73,9% от общите продажби на Buick са в Китай. Тази страна допринася за 43.4% от общите продажби на автомобили на Volkswagen, следвана от Audi с 38,1%, BMW с 36,1%, Tesla с 33,9%, Mercedes с 32,4%, Honda с 31,5% и др.

Производство и износ

Китай също така е основен център за производство и износ не само за местни марки, но и за много чуждестранни. Tesla, например, изнася някои свои модели в Азия от завода си в Шанхай. BMW използва фабриките си в Китай, за да произвежда BMW iX3 и новия електрически Mini Cooper за световните пазари. Volvo печели позиции на пазара на електрически превозни средства благодарение на произведения в Китай EX30. Polestar, Dacia, Honda, Smart, Citroеn, Lotus, Lincoln и Cupra също изнасят своите модели "made in China" по целия свят.

В същото време тази страна се превърна в спасителен пояс за много марки. Във време, когато европейските и северноамериканските автомобилни пазари вече не нарастват, Китай се превърна в техния единствен основен източник на растеж. Между 2013 г. и 2023 г. обемът на продажбите на нови автомобили в Европа се е увеличил с 4% (от 12.31 милиона единици на 12.79 милиона). В САЩ и Канада е намалял съвсем леко (от 17.35 милиона единици на 17.32 милиона), докато в Китай се е увеличил с 25% (от 17.93 милиона единици на 22.45 милиона).

Промяната

На целия този фон ситуацията се променя към по-лошо за чуждестранните производители на автомобили в Китай. Веднага след Ковид пандемията имаше промяна в потребителските вкусове и търсене, което не улеснява живота на "некитайските" брандове.

През 2019 г. китайските марки имаха 37% пазарен дял от продажбите на всички автомобили в страната. Този дял падна до 36% през годината на пандемията - 2020 г., но започна да расте бързо през 2021 г., когато достигна 43%. Промяната продължи през 2022 г. с по-бързи темпове благодарение на по-динамичния индустриален пейзаж в Китай. Производители като Geely, BYD, NIO, Xpeng, Li Auto, Chery и Changan ускориха производствените си планове в резултат на новата ценова война, започната от Tesla.

Все повече нови автомобили пристигат в дилърите на по-ниски цени. В същото време засилената конкуренция принуди повечето от тях да подобрят спецификациите на колите си: например производителността на батерията и софтуера. Всичко това се случи за по-малко от три години и изненада чуждите автомобилни производители. Тогава в Китай се ускори преминаването от покупката на "некитайски" автомобили към закупуване на местни коли.

През 2022 г. местните производители представляваха 46% от продажбите на автомобили в страната. Година по-късно, в края на 2023 г., BYD детронира Volkswagen като най-продаваната марка, а китайските компании вече имаха дял от 50%. Тази година промяната е още по-драматична: през август 2024 г. пазарният дял на китайските марки достигна нов рекорд от 62%.

Тази промяна във възприятието на китайските потребители плаши чуждестранните компании и до голяма степен се дължи на липсата на контакт с клиентите и способността на китайските производители да предложат конкурентни модели, които се харесват на местните потребители. Ще реагират ли най-накрая западните производители?

fallback
  • #10
    Друг Гост ( преди 1 час )
    До 8 - то пък в Европа не е така... Един от големите акционери във Фолксваген е Долна Саксония - хич няма дотации... и за Рено няма... и за Пежо
  • #9
    анонимен ( преди 2 часа )
    Имайте също предвид че еврините електрички в Китай са с много ниско качество, ама наистина много ниско. Това са коли който нямат нищо общо с тези които се изнасят за Европа. Те и самите китайци много добре си го знаят, ама нямат голям избор.
  • #8
    РУК ( преди 2 часа )
    Защо китайците купуват китайски автомобили? Защо другаря Си така нарежда! Защо китайските авто произведени в Китай, са по-евтини от "западните" авто произведени в Китай? Защото другаря Си дава щедри субсидии на китайските марки?Защо китайските модели произведение на запад не са по-евтини от западните модели произведени в същите заводи?Защото без субсидиите на другаря Си, умира мантрата за високата и ефективна производителност на китайските марки.
  • #7
    анонимен ( преди 2 часа )
    Ако не знаете в Китай закупена кола с двг трябва да мине през лотария, и ако от държавата ти разрешат ще я регистрираш иначе ще си я гледаш само като недвижима собственост. И тази политика е от поне 4-5 години. И с всяка година става все по-невъзможно да се регистрират двг колите. И така се получава един огромен ръст на електричките и то всяка година с много.
  • #6
    анонимен ( преди 2 часа )
    Китайците купуват електрички, защото чуждите коли с двг не им дават да ги регистрират. Просто нямат избор.
  • #5
    анонимен ( преди 2 часа )
    3-ти, предимствата на Китай про е-колите е премно в батерията. Има рсурсите И работната ръка.. нещо, което в Европа го няма. Много професии заминаха, заради аутсорсинга на прозиводства.. Няма как и да пуснат на Европа , батерия на цена под или на стойността за местния пазар (политика, интереса клати феса). Оттам слагаш транспортни разходи до ЕС, мита и отива дявол на магаре.
  • #4
    Си Дзинпин ( преди 2 часа )
    Така съм наредил,така ще бъде.
  • #3
    анонимен ( преди 3 часа )
    Техните коли са по-добри и по-евтини вече, до скоро не беше така и им пробутваха немски "премиуми", на образованите хора им е ясно - всички коли се правят по един и същи начин, а след като минат на ел.двигател предимството на немците изчезва, както изчезва и дизела който все още пробутват.
  • #2
    анонимен ( преди 4 часа )
    .. просто защото ЕС си отряза клона на евтини ресурси. А на демократични цени, не се връзват нещатата.. съответно много фирми затварят, хората остават без работа и покупката на кола е много назад в списъка. Еко-норми, зелени простотии.. все неща, които буквално нокаутираха производителите.
  • #1
    анонимен ( преди 4 часа )
    Проблем е, защото сега ще усетят огъня на дракона. Скачаха и се радваха, какув удар са направили да изнесът производство, да пестят пари (акциите скачат, акционерите доволни) и подминаха с лека ръка уловката за местниа производител. А той, тихо и кротко се обучи, научи, крадна където каквото можя и сега реши да играе сам. И следва защо един китаец да дава пари за ФВ,Пежо.. като китаския вариант е 1:1 но е по евтин.. ЕС налага мита, ама това няма да спаси много много положението..
fallback
Последни