IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо китайците вече не купуват чужди коли?

Най-големият пазар в света промени вкуса си и постави под контрол западните фирми

Вече всички знаят, че Китай е най-големият автомобилен пазар в света. С над 150 марки и повече от 25 милиона продадени бройки през 2023 година, азиатският гигант се превърна в неизбежен еталон в сектора. За по-малко от 20 години Китай  се превърна от второстепенен и неразвит пазар в "това трябва да се види" за почти всички автомобилни производители, които искат да станат глобални играчи.


Китай-1


Бързият му растеж принуди производителите в Европа, САЩ и други азиатски страни да му дадат приоритет. Защо обаче Китай се превръща в проблем за много от тях? На този въпрос се опитва да даде отговор експертът в автомобилната индустрия Хуан Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

Какво означава Китай за индустрията

През 2023 година продажбите на нови пътнически превозни средства в Китай възлизат на 28% от глобалните. Китайските купувачи се превърнаха в основен източник на доходи за повечето световни автомобилни производители. Например, 73,9% от общите продажби на Buick са в Китай. Тази страна допринася за 43.4% от общите продажби на автомобили на Volkswagen, следвана от Audi с 38,1%, BMW с 36,1%, Tesla с 33,9%, Mercedes с 32,4%, Honda с 31,5% и др.

Производство и износ

Китай също така е основен център за производство и износ не само за местни марки, но и за много чуждестранни. Tesla, например, изнася някои свои модели в Азия от завода си в Шанхай. BMW използва фабриките си в Китай, за да произвежда BMW iX3 и новия електрически Mini Cooper за световните пазари. Volvo печели позиции на пазара на електрически превозни средства благодарение на произведения в Китай EX30. Polestar, Dacia, Honda, Smart, Citroеn, Lotus, Lincoln и Cupra също изнасят своите модели "made in China" по целия свят.


Китай-3


В същото време тази страна се превърна в спасителен пояс за много марки. Във време, когато европейските и северноамериканските автомобилни пазари вече не нарастват, Китай се превърна в техния единствен основен източник на растеж. Между 2013 г. и 2023 г. обемът на продажбите на нови автомобили в Европа се е увеличил с 4% (от 12.31 милиона единици на 12.79 милиона). В САЩ и Канада е намалял съвсем леко (от 17.35 милиона единици на 17.32 милиона), докато в Китай се е увеличил с 25% (от 17.93 милиона единици на 22.45 милиона).

Промяната

На целия този фон ситуацията се променя към по-лошо за чуждестранните производители на автомобили в Китай. Веднага след Ковид пандемията имаше промяна в потребителските вкусове и търсене, което не улеснява живота на "некитайските" брандове.

През 2019 г. китайските марки имаха 37% пазарен дял от продажбите на всички автомобили в страната. Този дял падна до 36% през годината на пандемията - 2020 г., но започна да расте бързо през 2021 г., когато достигна 43%. Промяната продължи през 2022 г. с по-бързи темпове благодарение на по-динамичния индустриален пейзаж в Китай. Производители като Geely, BYD, NIO, Xpeng, Li Auto, Chery и Changan ускориха производствените си планове в резултат на новата ценова война, започната от Tesla.


Китай-2


Все повече нови автомобили пристигат в дилърите на по-ниски цени. В същото време засилената конкуренция принуди повечето от тях да подобрят спецификациите на колите си: например производителността на батерията и софтуера. Всичко това се случи за по-малко от три години и изненада чуждите автомобилни производители. Тогава в Китай се ускори преминаването от покупката на "некитайски" автомобили към закупуване на местни коли.

През 2022 г. местните производители представляваха 46% от продажбите на автомобили в страната. Година по-късно, в края на 2023 г., BYD детронира Volkswagen като най-продаваната марка, а китайските компании вече имаха дял от 50%. Тази година промяната е още по-драматична: през август 2024 г. пазарният дял на китайските марки достигна нов рекорд от 62%.

Тази промяна във възприятието на китайските потребители плаши чуждестранните компании и до голяма степен се дължи на липсата на контакт с клиентите и способността на китайските производители да предложат конкурентни модели, които се харесват на местните потребители. Ще реагират ли най-накрая западните производители?

0 от 500
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Веселин ( преди 1 месец )
    Как ще реагират? Ами май немогат, защото европейските производители искат да вземат пари за всяка малка джунджрийка вместо да започнат да "охажват" клиените си с повече придобивки и безплатно, както го правят китайците. Аз чакам 6 месеца за моето Рено а китайците ще го направят ако трябва за 1 седмица. Работя с китайци и са учудващо експедитивни.
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Дидо ( преди 1 месец )
    Аз пък съм германоФИЛ, но съм съгласен с номер 17. На немците трябва малко да им се свият перките и да започнат да правят коли за бели хора с европейски дизайн. Омръзна ми да гледам китайски БМВ-та и интериори с мигащи лампички, дисплейчета и подобни циг.ании за азиатци. Искам нещо модерно, но с цялостния стил, усещане и вайб на е30, е38, e39, Mercedes w124 , w140 - солидни и надеждни коли, изпипани до съвършенство. Китайските електрички да си ги карат китайците.
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 15 ( преди 1 месец )
    Да, знам, че немците много им допадна да продават в Китай и заради това сега страдат, което мен като германофоб ме радва. Тамън ще поприберат малко перките и ще вземат да се фокусират върху европейския пазар, както правеха през 80те и 90те. Аре нема нужда от "трансгранични и трансконтинентални конгломерати", дето винаги в един момент се израждат в някакви неконтролируеми чудовища.
  • #15
    1 rate up comment 7 rate down comment
    защо не купуват чужд ( преди 1 месец )
    защото китайците не са глупави
  • #14
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    До 14 - ами питай Фолксваген - падат им продажбите в Китай и затварят заводи в Германия. Прочети статията - "Например, 73,9% от общите продажби на Buick са в Китай. Тази страна допринася за 43.4% от общите продажби на автомобили на Volkswagen, следвана от Audi с 38,1%, BMW с 36,1%, Tesla с 33,9%, Mercedes с 32,4%, Honda с 31,5% и др."
  • #13
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 13 ( преди 1 месец )
    То и 99% от продажбите на пръчици за ядене на ориз са произведени и продадени в Китай, така че какво от това, че 62% от колите в Китай са китайски?
  • #12
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    До 12 - на кой му пука за твоите познати - важното е, че 62% от продадените в Китай са китайски, а 62% от 22.45 милиона са повече от целия европейски пазар
  • #11
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Мао Дзедун ( преди 1 месец )
    В София живеят около 25 000 китайци. Познавам значителна част от тях. Нито един от тях не кара китайска кола, нито би си помислил да го направи.
  • #10
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ще реагират със съкращение на разходи и работни места и по едно бонусче за добре свършената работа. И като Хитлер в бункера, до последно ще ядат черен хайвер и шампанско.
  • #9
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    До 8 - то пък в Европа не е така... Един от големите акционери във Фолксваген е Долна Саксония - хич няма дотации... и за Рено няма... и за Пежо