Европейският пазар на електрически автомобили през 2024 г. не върви добре. Продажбите не падат, но са заседнали на едно ниво заради глобалната рецесия. В същото време Китай държи здраво крака си на газта, като темповете на продажби на EV в страната са недостижими за останалите.
И все пак Европа показа първи признаци на възстановяване, след като в края на миналата година получи сериозен удар. Тогава Германия, която е основният пазар на континента, спря субсидиите за покупка на електрически превозни средства, но сега ги връща, макар и само за корпоративни клиенти. Годишният ръст на продажбите на EV в Eвропа вече е 7%, което се отчита като положителна новина.
В същото време обаче Франция обяви планове за намаляване на държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили, което със сигурност ще се отрази на резултатите през следващите месеци. За септември обаче статистиката е положителна - ръст от 4,2% спрямо същия период на 2023 г.
Основната причина за увеличението на продажбите на електромобили е Великобритания (+24%). Добре се представят още Италия, Дания и Испания, но въпреки това Европа още не се е измъкнала от тежката ситуация, предупреждават анализаторите на пазара. Според тях следващите месеци ще бъдат от решаващо значение, тъй като производителите трябва да покрият новите стандарти за вредни емисии.
Прогнозите сочат, че продажбите на EV през 2025 г. в Европа ще достигнат 3,78 млн единици, като това е с 24 и 19% по-малко от предишните оценки. За целта обаче ще бъде необходимо и сътрудничество от всички участващи в процеса страни.
В същото време пазарът на електромобили в Китай се развива с плашещи темпове, като само за 10 години той стигна от нула до 1,12 млн продажби на месец. Ръстът през септември е 47,9% на годишна база, като се очаква през следващите месеци тези постижения да бъдат подобрени.