Когато Tesla представи своя футуристичен Cybercab, мнозина наблюдатели с остър поглед бързо забелязаха неочаквана прилика с малко известно екологично чудо от миналото - VW XL1. Докато най-новото творение на американската компания иска да революционизира градската мобилност с пълна автономия и амбиции за масовия пазар, XL1 бе свръхефективен, ултра-ограничен експеримент в технологията за пестене на гориво. Въпреки изключително различните им мисии, визуалните прилики между двата модела трудно могат да бъдат пренебрегнати.
Cybercab, или robotaxi, както често го наричат, е напълно електрическо и автономно превозно средство. Илон Мъск си е поставил за цел да започне производството му до 2027 г. с прогнозна цена от 30 000 долара. Отличителното при Cybercab, е, че напълно елиминира волана и педалите, зависейки изцяло от AI и мрежа от сензори за транспортиране на пътниците до техните дестинации без човешка намеса.
В същото време VW XL1, истински еднорог в автомобилния свят, бе произведен само в 250 бройки, всички запазени за европейски купувачи, с впечатляваща цена от 111 000 евро. Той дебютира като концепт през 2002 г., беше усъвършенстван през 2009 и 2011 и се появи на пазара през 2013 г. Основната му характеристика? Умопомрачителен разход от само 0,9 литра на 100 км. Германската компания постигна това чрез 0,8-литров, двуцилиндров, плъг-ин дизелов хибриден задвижващ механизъм, произвеждащ 68 к.с., съчетан с авангардни олекотени материали и страхотна аеродинамика.
Как така две на пръв поглед несвързани превозни средства - едното достъпно роботакси, а другото ултра скъп еко-круизер - в крайна сметка изглеждат като отдавна изгубени братовчеди? Най-очевидното обяснение е тяхната обща цел за аеродинамична ефективност, съчетан с заедно с желанието да бъде създадено нещо футуристично и търсено. В галерията ви представяме петте стряскащи прилики, които свързват Tesla Cybercab и VW XL1.
Пет стряскащи прилики между Tesla Cybercab и VW XL1 (ГАЛЕРИЯ):
Липсата на задно стъкло не е толкова необичайно за 2024 г., колкото бе през 2013 г., но това е друга обща черта между двата модела която допринася за монолитния външен вид на задната част. При XL1 липсата на задно стъкло вероятно обслужва теглото и аеродинамичните цели. За Cybercab напълно автономното шофиране елиминира необходимостта от видимост назад.
Интересното е, че други нови модели, като Avatr 12 и Polestar 4, също се отказаха от задното стъкло - един вид тенденция в модерния автомобилен дизайн, който предпочита технологичните решения пред традиционната видимост.