Когато Tesla представи своя футуристичен Cybercab, мнозина наблюдатели с остър поглед бързо забелязаха неочаквана прилика с малко известно екологично чудо от миналото - VW XL1. Докато най-новото творение на американската компания иска да революционизира градската мобилност с пълна автономия и амбиции за масовия пазар, XL1 бе свръхефективен, ултра-ограничен експеримент в технологията за пестене на гориво. Въпреки изключително различните им мисии, визуалните прилики между двата модела трудно могат да бъдат пренебрегнати.
Cybercab, или robotaxi, както често го наричат, е напълно електрическо и автономно превозно средство. Илон Мъск си е поставил за цел да започне производството му до 2027 г. с прогнозна цена от 30 000 долара. Отличителното при Cybercab, е, че напълно елиминира волана и педалите, зависейки изцяло от AI и мрежа от сензори за транспортиране на пътниците до техните дестинации без човешка намеса.
В същото време VW XL1, истински еднорог в автомобилния свят, бе произведен само в 250 бройки, всички запазени за европейски купувачи, с впечатляваща цена от 111 000 евро. Той дебютира като концепт през 2002 г., беше усъвършенстван през 2009 и 2011 и се появи на пазара през 2013 г. Основната му характеристика? Умопомрачителен разход от само 0,9 литра на 100 км. Германската компания постигна това чрез 0,8-литров, двуцилиндров, плъг-ин дизелов хибриден задвижващ механизъм, произвеждащ 68 к.с., съчетан с авангардни олекотени материали и страхотна аеродинамика.
Как така две на пръв поглед несвързани превозни средства - едното достъпно роботакси, а другото ултра скъп еко-круизер - в крайна сметка изглеждат като отдавна изгубени братовчеди? Най-очевидното обяснение е тяхната обща цел за аеродинамична ефективност, съчетан с заедно с желанието да бъде създадено нещо футуристично и търсено. В галерията ви представяме петте стряскащи прилики, които свързват Tesla Cybercab и VW XL1.
Пет стряскащи прилики между Tesla Cybercab и VW XL1 (ГАЛЕРИЯ):
Друга ключова характеристика на Tesla Cybercab и VW XL1 са техните врати тип "крила на пеперуда", които допринасят за тяхната футуристична стойка. Освен охлаждащия фактор, дизайнът улеснява пътниците да влизат и излизат от салона, особено в ниски превозни средства. Ето защо обикновено виждате такива нетрадиционни механизми на вратите на суперавтомобили и хиперавтомобили, а не при SUV, с изключение на Tesla Model X.
XL1 прави стъпка напред, като включва части от покрива в дизайна на вратата, което е необходимо предвид ултра ниската му височина от едва 1153 мм. Въпреки че Tesla не е публикувала подробни спецификации за височината на Cybercab, прототипите изглеждат значително по-високи от XL1, което прави този стил на вратата повече направен заради форма, отколкото за функционалност.