Ръждата е не само естетически проблем, но и сериозна заплаха за безопасността на автомобила. Корозията на компоненти на каросерията като заварки, странични елементи и греди може значително да намали здравината на конструкцията и защитата на пътниците при катастрофа.
Въпросът кои автомобили са най-податливи на корозия е актуален повече от 30 години. Шведското списание Vi Bilagare обръща специално внимание на това, тъй като в студената Скандинавия антикорозионната защита на автомобилите е от ключово значение. От 1989 г. списанието си сътрудничи с компанията Rostskyddsmetoder, която е специализирана в изследването на технологиите за защита от ръжда. Това партньорство доведе до създаването на класация, направена след тестове на повече от 500 модела.
Автомобилите, които са включени в изпитанията на Vi Bilagare, се предават на специалисти от Rostskyddsmetoder. Те проверяват качеството на антикорозионната защита, като с помощта на ендоскопи изследват скрити участъци, повреди по боята и състоянието на каросерийните панели, уплътнителите, дренажните системи и конструктивните елементи.
Според експертите средната оценка за антикорозионна защита на автомобили е 3,1 точки от 5 възможни. Марки като Volvo, Kia, Hyundai, Alfa Romeo, Peugeot и Opel показаха резултати под средните (2,6-3,0 точки). С резултат от 2,3 точки Mazda също не може да се похвали с висококачествена защита от ръжда, докато колите на Porsche, Jaguar и Nio получават високи оценки - от 4,5 до 5 точки.
При по-старите автомобили ситуацията е още по-зле. Например Alfa Romeo 159 от 2006 г. получава само 1 точка, а модели като Honda Accord (2002-2006) и Toyota Prius (2009) взимат 2 точки. Сред автомобилите с ниска степен на защита са още модели на Citroen, Fiat, Subaru, Suzuki и Nissan.
Топ 10 на моделите с най-ниска антикорозионна защита
Alfa Romeo 159 (2006) - 1 точка
Citroen C3 (2002-2003) - 2 точки
Fiat 500L (2013) - 2 точки
Jeep Cherokee (2012-2015) - 1 точка
Peugeot 1007 (2005) - 1 точка
Fiat Doblo (2003) - 1 точка
Peugeot 4007 (2008) - 1 точка
Toyota Aygo (2005-2013) - 1 точка
Subaru Legacy (2003-2004) - 1 точка
Mitsubishi Space Star (2012-2013) - 2 точки
Експертите на Rostskyddsmetoder отбелязват, че японските производители на автомобили използват главно химически покрития на етапа на боядисване, докато европейските компании предпочитат запълване на скрити кухини с восък и поцинковане, което осигурява по-добра защита от корозия. Ето защо на собствениците на автомобили от марки като Honda, Mazda, Toyota, Subaru и Suzuki се препоръчва да извършат допълнителна антикорозионна обработка веднага след покупката.