Споменаването на Lancia Delta веднага отвежда към шестте поредни победи в Световния рали шампионата, към Мики Биазион, Акропола, черните пътища на Кения. Но отвъд брилянтната спортна кариера - има друга великия история. Тази на компактен автомобил с трудна мисия да смени позицията на Lancia в рамките на Fiat Group.
Да, защото след Beta и Gamma компанията от Торино се нуждае от автомобил, способен да генерира значителни обеми продажби, като същевременно запази непокътната емблемата на Lancia: синоним на качество, елегантност и модерност. След като навлиза с гръм в силно конкурентен сегмент, този на компактните хеч-беци, Delta ще допринесе значително за „втората младост“ на Lancia. Тя продължава 14 години. Но в сърцето на шофьорите тази кола е все още жива и вълнуваща, макар и родена преди цели 45 лета!
Lancia Delta - една легенда на 45 (ГАЛЕРИЯ):
Новата Lancia Delta Hf Integrale ще може незабавно да повтори успехите на предишното 4WD, печелейки серия от пет последователни световни рали шампионата между 1988 и 1992 г. Първите две години са буквално доминирани: само от пилоти на Lancia на подиума на Световен шампионат при пилотите, като Мики Биазион води и през двата сезона.
През 1990 г. пристига първият съперник, способен да притесни сплотения италиански отбор - Toyota Celica Gt-Four. С японската кола Карлос Сайнц печели титлата, но тази при конструкторите остава в Торино. Конкуренцията става по-интензивна, но звездите Канкунен, Ориол и Биазион успяват да се наложат, като събират забележителна следа от победи - 6 от 10 състезания през 1991 г. и 8 от 10 през 1992 г.
Мечтата приключва през следващата година, през 1993 г. , когато Fiat Group решава да насочи средства и инженери от спортния отдел към Alfa Romeo. Delta Integrale остава в ръцете на сателитния екип на Jolly Club и въпреки наемането на Карлос Сайнц, легендата няма как да си върне титлата. Но печели няколко подиуми с кола, която се използва от години срещу напълно обновени съперници като Ford Escort Cosworth, Toyota Celica 4WD и Subaru Legacy RS.