Споменаването на Lancia Delta веднага отвежда към шестте поредни победи в Световния рали шампионата, към Мики Биазион, Акропола, черните пътища на Кения. Но отвъд брилянтната спортна кариера - има друга великия история. Тази на компактен автомобил с трудна мисия да смени позицията на Lancia в рамките на Fiat Group.
Да, защото след Beta и Gamma компанията от Торино се нуждае от автомобил, способен да генерира значителни обеми продажби, като същевременно запази непокътната емблемата на Lancia: синоним на качество, елегантност и модерност. След като навлиза с гръм в силно конкурентен сегмент, този на компактните хеч-беци, Delta ще допринесе значително за „втората младост“ на Lancia. Тя продължава 14 години. Но в сърцето на шофьорите тази кола е все още жива и вълнуваща, макар и родена преди цели 45 лета!
Lancia Delta - една легенда на 45 (ГАЛЕРИЯ):
През 1986 г. ураган удря един от най-следените автомобилни шампионати - Световния рали. Легендарната група В, която значително допринесе за повишаване на популярността на дисциплината, е забранена от ФИА поради добре известните трагедии. А покрай нея и група S.
Така Lancia Corse трябва да прекъсне разработката на прототипа Ecv2 и да се върне към сериен автомобил, произведен в най-малко 5000 бройки , който има мощност под 300 к.с. Необходимо е бързо, но ефективно решение, което скоро е намерено от инженерите от Торино: Delta, оборудвана със задвижване на четирите колела на Prisma 4X4 (с добавяне на заден диференциал Torsen) и 2.0 турбо на Thema. Така се ражда Delta 4WD, първият вариант на компактния Chivasso, официално разгърнат в най-високата рали категория.
Двигателят е в състояние да достави максимална мощност от 165 конски сили, докато при свръхфорсиране въртящият момент достига 285 Nm. Цифри, достатъчни да ускорят от 0 до 100 км/ч за 7,8 секунди и да го изстрелят до 208 км/ч. Състезателният вариант може да се похвали с максимална мощност от 265 конски сили , благодарение на маржовете за настройка, предоставени от новия регламент.
Следва защеметяващ дебют си през 1987 г. Канкунен, Биазион и Ален се класират съответно на първо, второ и трето място в пилотите от Световния шампионат. Разбира се, Lancia Corse печели титлата при конструкторите по същото време .