Audi Q5 е един от най-важните модели в историята на производителя от Инголщад. От появата му на пазара през 2008 г. досега са продадени над 2,6 млн бройки, като именно първото поколение беше и най-популярно с 1,6 млн продажби. Втората генерация излезе през 2016 г., а сега идва и нейният наследник.
Третото поколения на SUV-модела беше представено преди часове, като то е лесно разпознаваемо на външен вид, но всичко друго е ново, за да може да се противопостави успешно на основните си конкуренти на пазара BMW X3 и Mercedes-Benz GLC.
Подобно на наскоро представеното Audi A5, новият Q5 е базиран на така наречената Premium Platform Combustion (PPC), като получава много по-агресивен и ъгловат дизайн. От компанията посочват, че автомобилът има повече SUV-характер и мускули, като подобренията засягат всички детайли, но най-голяма внимание е обърнато на светлините.
Новите Matrix LED фарове се състоят от 15 превключваеми елемента, които позволяват осем различни светлинни подписа. Отзад са поставени дигитални OLED задни светлини, поколение 2.0, които също са в стила на показаните по-рано A5/S5 и A6 e-tron. Това означава, че светлинната графика може да се движи дори по време на шофиране. За да се постигне това, шест OLED панела с общо 266 сегмента генерират ново изображение няколко пъти в секунда с помощта на специално разработен алгоритъм.
Audi също така въвежда проекционна светлина в задния спойлер за първи път в Европа, която проектира графика в задното стъкло и по този начин увеличава зоната на стоп светлините. Между другото, това се вижда само от каращите отзад. Водачът не осъзнава това, когато гледа в огледалото за обратно виждане. Всички тези функции на осветлението обаче се плащат допълнително.
Размерите на новото Q5 са 4717 мм дължина, 1900 мм широчина, 1651 мм височина и междуосие от 2820 мм. Това означава, че SUV-моделът е с 3,5 см по-дълъг от своя предшественик, докато всички останали показатели са почти същите.
Ще се предлагат три нива на оборудване - Basic, Advanced и S line. Наличните джанти са с размери между 17 и 21 цола. Моделите S line и S стандартно получава 19-цолови джанти, които са оптимизирани за по-добра аеродинамика.
Връзката с представеното наскоро A5 се вижда и при двигателите, които използват MHEV Plus технология. В новия 2.0 TFSI с 204 к.с., познатия 2.0 TDI с 204 к.с. и новия 3.0 V6 TFSI с 367 к.с. в SQ5 системата се състои от 48-волтова литиево-желязо-фосфатна батерия с капацитет 1,7 kWh, ремъчен стартер генератор и нов генератор на задвижване (т.е. електрически мотор), който е поставен директно върху изходния вал на трансмисията. Последният увеличава мощността с до 24 к.с.
Всички двигатели са съчетани със 7-степенна скоростна кутия с двоен съединител, като само четирицилиндровият бензинов двигател се предлага във вариант с предно задвижване. През 2025 г. ще се появят и два plug-in хибрида, базирани на 2,0-литровия бензинов двигател. Те произвеждат 299 и 367 к.с. и ще имат електрически пробег от повече от 80 км (при старото Q5 този показател беше 56 км).
От Audi твърдят, че са осигурили на новото Q5 „до голяма степен неутрално управление“ с неговото пет-раменно предно и задно окачване. Освен това оптимизираното окачване и настройка на кормилното управление трябва да доведат до „забележимо увеличение на комфорта“.
Автомобилът слиза от производствената линия със стоманено окачване и прогресивно кормилно управление като част от стандартното оборудване. Като алтернатива се предлага спортно окачване с пасивни FSD амортисьори (Frequency Selective Damping) и „по-пъргава предна ос“. FSD намалява затихването, особено при високи честоти - например върху неравна настилка, и поддържа високо затихване при ниски честоти, като тези, които се получават при смяна на лентата или завиване. Спортното окачване е стандартно за версията SQ5.
Третият вариант е адаптивно въздушно окачване. В сравнение с предишния модел, то трябва да предлага значително по-голямо разнообразие между комфортен и спортен режим. В режим „Lift“ очакването се повдига с до 45 мм, а в „Offroad“ - с 30 мм. В режим „Dynamic“ пък е с 15 мм по-ниско.
Интериорът също повтаря до голяма степен този на A5 с извития OLED дисплей (11,9-инчови инструменти, 14,5-инчов инфотейнмънт) и предлагания като опция 10,9-инчов дисплей за пътника. За новия Q5 дизайнът на кабината е леко SUV модифициран, но като цяло остава верен на новия стил.
Инфотейнмънтът използва Android Automotive OS като своя операционна система. Съдържанието се актуализира чрез актуализации по въздуха. Следователно услугите Audi connect са винаги актуални. Приложения като YouTube са интегрирани директно в MMI, така че не се нуждаете от смартфон, за да ги използвате.
Head-up дисплеят има 85 процента по-голям размер на екрана от своя предшественик и вече може да се управлява и от волана. Новият Audi Assistant (със собствен аватар за първи път) използва ChatGPT, за да отговаря на въпросите и исканията на пътниците.
Срещу допълнително заплащане се монтира премиум звукова система Bang & Olufsen с 685-ватов усилвател и 16 високоговорителя, която елиминира смущаващия вътрешен шум с помощта на системата Vehicle Noise Compensation (VNC).
Промените в интериора засягат и функционалността, като за това помага и плъзгащата се задна седалка. Капацитетът на багажника е от 520 до 1473 литра. Предишният модел имаше от 520 до 1520 литра. Вътрешният товарен праг обаче вече не е толкова висок, което би трябвало да улесни товаренето и разтоварването. В допълнение, ролетната щора на багажното отделение вече може да се прибере под пода на багажника.
Новите Q5 и SQ5 излизат на пазара през първото тримесечие на 2025 г., като поръчки вече се приемат- В Германия цените започват от 52 300 евро за бензиновия двигател с 204 к.с. и задвижване на предните колела. Моделът със задвижване на всички колела се предлага от 54 650 евро.
За дизела с 204 к.с. купувачът ще трябва да извади поне 57 100 евро, докато SQ5 с V6 с 367 к.с. е оценен на 82 900 евро. Около 6 месеца след старта на продажбите ще излезе и Q5 Sportback.
Още снимки на новите Q5 и SQ5 - вижте в галерията: