Eдно от най-големите удоволствия в живота е да знаеш достатъчно, за да надхитриш системата.
Да знаеш, че можеш да избегнеш скандалните цени на Chateau Lafite-Rotschild и да си вземеш Lafon Rochet или Saint-Julien с подобно качество. Или да избереш IWC вместо изтърканата репутация на Rolex. Или пък да избереш това Audi вместо Lamborghini Urus.
На пръв поглед разликата между едно Audi и едно Lamborghini е от земята до небето, нищо, че втората компания е собственост на първата. Но в конкретния случай дистанцията всъщност е доста скъсена.
Новото SQ8 e на същата платформа като Urus, като Bentley Bentayga и като Porsche Cayenne. Ползва същите механични компоненти, и абсолютно същия V8 двигател с туин турбо. Голямата разлика е в цената. Която тук е три пъти по-ниска.
Е, има и други разлики, разбира се. Lamborghini-то е с десет сантиметра по-голямо, и с няколко пръста по-широко. В него се използва доста повече олекотен въглероден композит. Освен това се сглобява не в Братислава, откъдето идва това Audi, а в Сант'Агата Болоньезе. Но тези разлики само подчертават още повече приликите между автомобилите от най-голямото семейство в групата Volkswagen.
Всъщност има още една разлика, и тя е, че тук мощността на двигателя е намалена - съзнателно - до 507 конски сили. Ако по някаква причина това ви се струва твърде малко, току-що излезе фейслифтът на RS Q8, с 600 коня.
Аз лично не мисля, че тези 93 коня си заслужават разликата в цената - освен ако не искате да правите впечатление с емблемата. Нашето тестово SQ8 дава всичко, което нормално бихте пожелали като динамика. Само че го прави само при определени обстоятелства.
В комфортен режим тази кола е даже малко мудна. Реакциите на скоростната кутия и на педала са сякаш ограничени, така че да понижават разхода и емисиите. Но в момента, в който включите в режим Sport... нещата се променят.
В много други модели от този сегмент спортният режим дава най-вече повече шум от двигателя. Тук обаче цялата кола се преобразява. Воланът става по-остър, окачването се втвърдява чувствително, реакциите на газта и на скоростната кутия се ускоряват.
В сравнение с обикновеното Q8 много неща, които там са скъпи платени опции, тук идват като част от стандартното оборудване. Към системата quattro за задвижване на четирите колела и осемстепенния Tiptronic автоматик се добавят завиващи задни колела, адаптивно пневматично окачване и спортен диференциал.
Ефектът от всичко това е, че тази кола, която без шофьора тежи 2240 кг, се усеща като много, много по-лек автомобил. Особено в завоите.
Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4.1 секунди - колкото в доста по-лекото BMW М2.
507 к. с. максимална мощност 4.1 секунди 0-100 км/ч 250 км/ч максимална скорост |
Приятна промяна е, че бензиновият V8 отново е достъпен и за европейските клиенти, които доста дълго трябваше да се задоволяват само с дизеловата SQ8. Двигателят е способен да изключва четири от цилиндрите си, когато пълната мощ не ви е нужна, и по този начин да пести гориво. Убедихме се сами: в спокойно темпо разходът ни беше малко над 12 литра на сто. В планината, където наистина подложихме SQ8 на изпитание, се качи до почти 16 на сто. Което пак е прилично за стадо от над пестотин кончета.
Измененията в дизайна при този фейслифт са умерени, но лесно забележими, защото засягат основно предната част: с нова решетка и нова броня, така че тази кола да е по-близка на външен вид до електрическото Q8 e-tron, и с нови фарове с лазерни дълги светлини.
Нови са и дневните светлини, които вече могат да изписват четири различни светлинни подписа, според вкуса ви. В задните светлини е внедрена OLED технология, която не само изглежда добре, но и може да се задейства автоматично, ако колата е паркирана и усети друг автомобил да я доближава опасно.
Интериорът все така е доминиран от два големи сензорни дисплея един върху друг. Горният е за мултимедията, долният - за климатика и за още някои функции.
И двата дисплея са с много хубаво качество на графиките, с висока резолюция, и с така наречения хаптичен ефект (при натискане произвежда вибрация, създаваща усещане, че сте включили истински физически бутон). Всичко това е чудесно, но то си има и цена: долният дисплей ви отнема ценно място за вещи, където иначе бихте си сложили сандвича, телефона, ключовете и така нататък.
Това е единият видим недостатък на новото SQ8 - местата за вещи на първия ред седалки не са чак толкова много. Дори и капакът между седалките не крие дълбока кутия, а едно плоско пространство, където е безжичното зарядно за телефон и където можете да си сложите в най-добрия случай ключа.
Вторият минус на тази кола е в гласовия асистент - на моменти полезен, но като цяло не толкова гъвкъв и съобразителен, колкото при някои от конкурентите. За щастие обаче имате достатъчно други начини да управлявате системите в автомобила. Долният от двата дисплея може да се превръща в клавиатура, а може да се превръща и в notepad, върху който просто да пишете с пръст.
Извън това, SQ8 предлага безукорен комфорт. Седалките са много удобни и изглеждат добре с тези ромбовидни шевове. Мястото е в изобилие, багажникът побира над 600 литра.
Дигиталните прибори, които Audi нарича виртуален кокпит, са толкова прегледни, че обезсмислят добавянето на хедъп дисплей. Стандартно колата има интернет хотспот и безжично свързване на CarPlay и Android Auto.
SQ8 идва с 21-цолови алуминиеви джанти. Можете да ги замените и с 23-цолови, ако ви е писнало от пломбите в устата ви. Какво друго е стандартно оборудване? Матрични LED светлини, електрически огледала с подгряване, навигация, камера за обратно виждане, аудиосистема с 10 говорителя и 18 вата мощност, двузонален климатроник. Всичко това е ваше за малко под 222,000 лева.
Ако подобна цена ви е обидно ниска, можете да си поиграете с допълнителните опции. Ефектният нов цвят Аscari Blue на тестовата ни кола струва около 4000 хиляди лева. Коженият салон е три хилядарки. За 13,500 ще получите аудио от Bang & Olufsen с почти 2000 вата мощност. Коженият салон е 3000 лева, проветряването на седалките - 2,5000.Така, както я виждате, тази кола струва 273,000 лева. На пръв поглед - шокиращо много. Но не и щом се сетим, че споменатото Lamborghini е с поне 330,000 повече. На този фон SQ8 е нещо, което не сме допускали, че ще кажем за голям SUV на Audi: изгодна оферта.
На финала всичко опира до целта на покупката ви. Ако искате автомобил, който да привлича погледите - и светкавичната омраза - на всички околни, изберете Urus, естествено. Но ако искате динамиката, комфорта и присъствието на най-големия SUV на групата VW, само че без излишното внимание, SQ8 е напълно достатъчен.
Още снимки от теста на Audi SQ8 вижте в ГАЛЕРИЯТА: