fallback

Струва ли си електрическа кола втора употреба

По-евтина е, но при по-старите модели има голям риск с батерията

С годините предлагането на електрически автомобили втора употреба расте. Нопмалко бройки се продават. Повечето регистрации на стари коли са за ДВГ модели, макар хибридите все повече да набират сила.

 

Най-голямото предимство на употребяваната електрическа кола – много по-евтина е. Автомобилът с нулеви емисии се амортизира много по-бързо от бензинов или дизелов. Това се дължи на батерията, която е голямата пречка при пазарана електрички втора ръка. Новите EV обикновено започват от около 40 000 евро, по-малко са около 30 000 евро и съвсем ограничен брой под тази цена. Така че ако искаме евтина електрическа кола, добър вариант е да се обърнем към пазара втора ръка.

И там доста се обезценяват. Ако някой автомобил вече е маркиран като лоша инвестиция поради амортизацията си (за една година губи между 16 и 20% от стойността си), електрическият може да падне до 50% за 24 месеца. Нека да разгледаме някои примери.    

Nissan LEAF беше един от първите електрически автомобили, които се появиха на пазара и е единственият от предходното десетилетие, който все още се продава нов. Разглеждаме второто поколение, което пристигна през 2018 година ичиято механика не е променена въпреки актуализацията преди 24 месеца. Нов Leaf  (с отстъпка) и с 40 kWh батерия с двигател от 150 к.с., започва на повечето пазари от около 38-39 000 евро, а у нас версията Acenta plus в момента може да се вземе за 60 350 лева. Но ако отидем на известни портали, ще намерим модели на тази версия за около 11 000-12 000 евро, които са на около 100 000 км. Почти нови – с пробег до 25 000 километра се качват на 13500 до 23500 евро. 

Друг пример е Peugeot e-208 , който пристигна преди три години.  Сега във вариант със 136 к.с. и с батерия от 50 kWh, има цена от 33 700 евро `(и у нас е в промоция за около 60 000 лева). Но намираме употребявани единици преди и след рестайлинг за между 15 000 и 25 000 евро.    

Ако отидем до Tesla Model 3, който  току що преживя актуализация, има бройки от предишната версия между 16 000 и 26 000 евро. Говорим за коли на около 100 000 километра до 200 000 при евтините диапазони. Новият Model 3 в момента започва от 41 490 евро в най-евтиния си вариант.

Купуването на всяка употребявана кола може да бъде повече или по-малко рискова покупка в зависимост от много променливи: начинът на употребата, пробег, възраст, подръжка, дали е гаражна. Електрическата няма много механични елементи, което означава, че те не се развалят или износват поради употреба. Но в замяна има голям проблем: батерията, най-скъпият елемент и ахилесовата му пета.

Литиево-йонната се разгражда при шофиране заради циклите на зареждане и разреждане, които е преживяла. А това означава, че губи капацитет по пътя. Колкото повече километри са изминати, толкова повече цикли ще са извъртяни. Производителите обикновено слагат 8 години гаранция за батерията - с пробег между 240 000 или 120 000 км в зависимост от марката. Освен това през този период се предвижда смяна, ако тя падне под 80 или 70% от полезния си капацитет.

 

Трудно може да се случи за това време, но всичко зависи и от това как е използвана колата, колко е зареждана, колко пъти се е налагало бързо зареждане. И от друга страна, зависи от капацитета. Автомобил с батерия от 100 kWh ще продължи да предлага щедър пробег, но не и тази с 50 kWh. Ремонтът на батерия извън гаранцията е скъп, а смяната й още повече. Писали сме, не е толкова честа практика, случва се при около 1,5 процента от електричките.

Трябва да знаем в какво състояние е батерията, ако ще купуваме употребяван EV. Особено на много километри. Ако колата се продава от професионалист, той трябва да предостави сертификат за изправност. Не е задължително, но фактът, че не го прави, трябва да ви светне червена лампичка в главата. Както и да е, това може да бъде проверено с помощта на OBD-II четец, който позволява извършването на диагностика на батерията и ще даде подробности за състоянието на всяка клетка. Инвестирането в такъв може да ни помогне много и те не са скъпи: можете да ги намерите между 10 и 40 евро. Също така би било препоръчително да направите тест за презареждане, да проверите как работи регенерацията на енергия или дали има голяма разлика между одобрения диапазон и този, посочен от автомобила.

И така, рисковано ли е да купувате употребявана електрическа кола? Както всичко на този пазар - зависи. Почти ново електрическо превозно средство втора употреба носи по-малък риск. Ако километрите са над 100 000, вече нещата се променят. Очевидното предимство на употребявани нулеви емисии е по-ниската цена, но евтиното може да излезе скъпо, ако батерията е пострадала или се е повредила твърде много. Също като при мобилните телефони: iPhone 11 втора употреба ще бъде по-евтин от iPhone 15, но батерията му ще е загубила капацитет и технологията му е много по-малко напреднала.

Затова си струва да се запитаме дали си струва да вземем електрическа кола втора употреба, когато най-модерните батерии предлагат много повече автономност от старите. Промените ставата за кратки периоди, тъй като технологичната еволюция е бясна. Всяко ново поколение може да хомологира до два пъти гамата от предишното. Например Nissan LEAF с първата батерия от 22 kWh имаше пробег от 199 км, а със следващата батерия от 30 kWh започна да предлага 250 км.    

Не са много, но в момента има нови електрически автомобили, които струват около 20 000 евро с различни отстъпки. Новите MG4, Citroen e-C3 и Dacia Spring, разбира се, могат да ви свършат идеална работа (предимно за града) на ниска цена и прилични технически характеристики.

   

Тагове:
fallback
  • #32
    До 30 ( преди 2 месеца )
    Очевидно си избрал непродаваем модел.
  • #31
    Трошача ( преди 2 месеца )
    Пълна мизерна трагедия са тези ,,електрокари '' ! Да си ги кара който иска аз предпочитам ДВГ !
  • #30
    РУК ( преди 2 месеца )
    Причината аз да се оттърва бързо от моята EV6 - през живота си съм купувал 7 чисто нови коли преди Киата.Никога,ама никога до сега дилър не ми е казвал,че няма да ми купи колата обратно при излизане на нов модел.Напротив,още с презентацията на новия модел започват да ме агитират за смяна.С EV 6 директно ми казах,че няма да ми предложат обратно изкупуване ако си купя новия модел.Показаха ми паркинга пълен с непродадени EV6ци и казаха - какво да правим и твоята?Толкова за пазара втора ръка на EV
  • #29
    Ел. Кола на сметка ( преди 2 месеца )
    Даваш 30,000 за ел. кола втора ръка и след 6 месеца даваш още 50,000 за нова батерия и монтаж!
  • #28
    FenIX ( преди 2 месеца )
    Струва си - за продавача обаче :D
  • #27
    До 26 ( преди 2 месеца )
    Продължаваш да вярваш в митове и легенди. Очевидно нито си карал съвременен автомобил който съм си заключва вратите Като вдигнеш определена скорост, нито пък знаеш, че Тесла си има хидравлични спирачки които работят без нужда от ток и никой не може да те спре да ги натиснеш, а автомобилът да спре. Може да стане само обратното. Автомобилът да натисне спирачките без нужда и някой да те блъсне отзад. Ако си попаднал в езерото или си се блъснал, значи че НЕ СИ ДОКОСНАЛ нито воланът нито спирачките
  • #26
    анонимен ( преди 2 месеца )
    #25, вероятно си прав за дръжката, жалко, че хората не са я намерили. Аз за други коли освен тесла, не съм чувал да си заключват пасажерите и да си ги пекат или давят. А простотиите с електрическите отваряния, безпрътовите кормила, безръчковите мигачи не са за мен. Тия коли са за модерни млади хора, често работещи в ИТ сектора. Тъй че такива и да паднат жертва на прогреса, едва ли ще се усети особено осезаемо липсата им.
  • #25
    до 24 ( преди 2 месеца )
    Глуупакът си заслужава съдбата. Като вярваш на подобни измислици за Тесла, ще си обеечен да караш скъпи коли, които не могат да изминат и 150 км. Да не говорим, че почти всички нови коли - електрически или не - вече излизат с електрическо отваряне на вратите. Тесла поне има резервна механична дръжка - просто трябва да си прочетеш упътването, за да научиш къде е.
  • #24
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Аз бих си купил електрическа за около 30 000 втора употреба, ако знам, че може да минава 350 км (понеже редовно карам около 250 наведнъж и да има аванс за загуба на капацитет). Но мисля, че няма и нови в ниския клас, дето да разчиташ, че ще минат 300 без да зареждаш. Тесла не бих си купил, даже и да имам бюджет, може да са голяма работа, ама само чета как влязла сама в езеро и се заклучила с шофьора, че да го удави, блъснала се и се заключила, а шофьора изгорял и всякакви такива.
  • #23
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Проповчик, товарищ, не ви ли учат да мислите в Московия?
fallback
Последни