fallback

Струва ли си електрическа кола втора употреба

По-евтина е, но при по-старите модели има голям риск с батерията

С годините предлагането на електрически автомобили втора употреба расте. Нопмалко бройки се продават. Повечето регистрации на стари коли са за ДВГ модели, макар хибридите все повече да набират сила.

 

Най-голямото предимство на употребяваната електрическа кола – много по-евтина е. Автомобилът с нулеви емисии се амортизира много по-бързо от бензинов или дизелов. Това се дължи на батерията, която е голямата пречка при пазарана електрички втора ръка. Новите EV обикновено започват от около 40 000 евро, по-малко са около 30 000 евро и съвсем ограничен брой под тази цена. Така че ако искаме евтина електрическа кола, добър вариант е да се обърнем към пазара втора ръка.

И там доста се обезценяват. Ако някой автомобил вече е маркиран като лоша инвестиция поради амортизацията си (за една година губи между 16 и 20% от стойността си), електрическият може да падне до 50% за 24 месеца. Нека да разгледаме някои примери.    

Nissan LEAF беше един от първите електрически автомобили, които се появиха на пазара и е единственият от предходното десетилетие, който все още се продава нов. Разглеждаме второто поколение, което пристигна през 2018 година ичиято механика не е променена въпреки актуализацията преди 24 месеца. Нов Leaf  (с отстъпка) и с 40 kWh батерия с двигател от 150 к.с., започва на повечето пазари от около 38-39 000 евро, а у нас версията Acenta plus в момента може да се вземе за 60 350 лева. Но ако отидем на известни портали, ще намерим модели на тази версия за около 11 000-12 000 евро, които са на около 100 000 км. Почти нови – с пробег до 25 000 километра се качват на 13500 до 23500 евро. 

Друг пример е Peugeot e-208 , който пристигна преди три години.  Сега във вариант със 136 к.с. и с батерия от 50 kWh, има цена от 33 700 евро `(и у нас е в промоция за около 60 000 лева). Но намираме употребявани единици преди и след рестайлинг за между 15 000 и 25 000 евро.    

Ако отидем до Tesla Model 3, който  току що преживя актуализация, има бройки от предишната версия между 16 000 и 26 000 евро. Говорим за коли на около 100 000 километра до 200 000 при евтините диапазони. Новият Model 3 в момента започва от 41 490 евро в най-евтиния си вариант.

Купуването на всяка употребявана кола може да бъде повече или по-малко рискова покупка в зависимост от много променливи: начинът на употребата, пробег, възраст, подръжка, дали е гаражна. Електрическата няма много механични елементи, което означава, че те не се развалят или износват поради употреба. Но в замяна има голям проблем: батерията, най-скъпият елемент и ахилесовата му пета.

Литиево-йонната се разгражда при шофиране заради циклите на зареждане и разреждане, които е преживяла. А това означава, че губи капацитет по пътя. Колкото повече километри са изминати, толкова повече цикли ще са извъртяни. Производителите обикновено слагат 8 години гаранция за батерията - с пробег между 240 000 или 120 000 км в зависимост от марката. Освен това през този период се предвижда смяна, ако тя падне под 80 или 70% от полезния си капацитет.

 

Трудно може да се случи за това време, но всичко зависи и от това как е използвана колата, колко е зареждана, колко пъти се е налагало бързо зареждане. И от друга страна, зависи от капацитета. Автомобил с батерия от 100 kWh ще продължи да предлага щедър пробег, но не и тази с 50 kWh. Ремонтът на батерия извън гаранцията е скъп, а смяната й още повече. Писали сме, не е толкова честа практика, случва се при около 1,5 процента от електричките.

Трябва да знаем в какво състояние е батерията, ако ще купуваме употребяван EV. Особено на много километри. Ако колата се продава от професионалист, той трябва да предостави сертификат за изправност. Не е задължително, но фактът, че не го прави, трябва да ви светне червена лампичка в главата. Както и да е, това може да бъде проверено с помощта на OBD-II четец, който позволява извършването на диагностика на батерията и ще даде подробности за състоянието на всяка клетка. Инвестирането в такъв може да ни помогне много и те не са скъпи: можете да ги намерите между 10 и 40 евро. Също така би било препоръчително да направите тест за презареждане, да проверите как работи регенерацията на енергия или дали има голяма разлика между одобрения диапазон и този, посочен от автомобила.

И така, рисковано ли е да купувате употребявана електрическа кола? Както всичко на този пазар - зависи. Почти ново електрическо превозно средство втора употреба носи по-малък риск. Ако километрите са над 100 000, вече нещата се променят. Очевидното предимство на употребявани нулеви емисии е по-ниската цена, но евтиното може да излезе скъпо, ако батерията е пострадала или се е повредила твърде много. Също като при мобилните телефони: iPhone 11 втора употреба ще бъде по-евтин от iPhone 15, но батерията му ще е загубила капацитет и технологията му е много по-малко напреднала.

Затова си струва да се запитаме дали си струва да вземем електрическа кола втора употреба, когато най-модерните батерии предлагат много повече автономност от старите. Промените ставата за кратки периоди, тъй като технологичната еволюция е бясна. Всяко ново поколение може да хомологира до два пъти гамата от предишното. Например Nissan LEAF с първата батерия от 22 kWh имаше пробег от 199 км, а със следващата батерия от 30 kWh започна да предлага 250 км.    

Не са много, но в момента има нови електрически автомобили, които струват около 20 000 евро с различни отстъпки. Новите MG4, Citroen e-C3 и Dacia Spring, разбира се, могат да ви свършат идеална работа (предимно за града) на ниска цена и прилични технически характеристики.

   

Тагове:
fallback
  • #12
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Никога не забравяйте проучването от САЩ: електромобилите от други марки се палят 10 пъти по-често от Тесла. Не се вързвайте на приказките, че всички електормобили са еднакви. Да не говорим за неща като деградация и живот на батерията - Тесла е МНОГО по-напред от всички.
  • #11
    До 10 ( преди 2 месеца )
    Допускам че говориш за автомобил модел след 2022 година ? Евтино си минал. Аз само за смяна на фар дадох повече.
  • #10
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    До 8.За двигател втора употреба дадох 1000 лева и още 1000 да сменят стария.Общо 2000 лева.
  • #9
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тесла има ли изобщо ОБД порт, иначе за града ако е на добра цена става, примерно MX-30 ако идва за 30к лева и не ви дреме да я зареждате всяка вечер.
  • #8
    carpe_diem ( преди 2 месеца )
    ... а те са си в по-кратката гаранция и доста народ пропищя. А колите над 7-8 години вече станаха достатъчно достъпни и е горе-долу е все тая. Нашият фиат 500е сега става на 9, държи се идеално - за близо 3 години, откакто е при нас, само едни биалетки сме сменили. Супер готината количка. А и да стане нещо с батерията - имаме информация, че за 2-3К се ремонтира (на ДВГ-то излезе над 4 за ревизия на двигател не много отдавна и съм претръпнал). А 500е има на по над 150000 км екземпляри без ядове.
  • #7
    carpe_diem ( преди 2 месеца )
    Първо - ужасен превод! След гугъл преводача някой е минал набързо да няма фрапиращи глyпocти и го е пльоснал това нещо тук... А по темата - много зависи. Някои електрички се ремонтират лесно (по-евтино от ревизия на ДВГ), при други сигурно ще е по-сложно, обаче пазарът в момента е такъв, че 2-3-годишните електрички станаха супер изгодни, и като имаш още 5-6 години гаранция на най-скъпата част, всичко звучи супер. Е, не и ако е нещо на стелантис, защото инерторите им горят и нов е 10К в лева...
  • #6
    Propov ( преди 2 месеца )
    Пазара каквото показва, такава е реалната ситуация. Щом една кола на 2 - 3 години губи половината от цената си - значи няма търсене, хората не я искат и затова си има реални причини. Познавам доста хора с 4 - 6 год. премиуми, купени за по 20к. при цена нови над 100к. Още първата година вече са им побелели косите и кълнат съответната марка. Същото ще е с електричките , явно. Няма ***, който да си продава колата евтино, ако е хубава и здрава. Митовете за глупавият пенсионер са си само митове.
  • #5
    Собственик ( преди 2 месеца )
    И къде е "риска на батерията"? Model S P85 2013 на 300 хил. имам 72кВтч от 80 ползваеми като нова и още 10 години живот. До ден днешен има безплатно зареждане на всички Supercharger И безплатен интернет навсякъде в Европа. Покажете ми ЕДНА кола с безплатно гориво 11 години по-късно. ЕДНА! Само от гориво, поддръжка и ремонти се е платила 2 пъти. Тази кола ми плаща да я карам. 600 нютона на задно не може да хване пътя. Няма загуба на компресия и конете са същите като от завода. Е, дали си струва?
  • #4
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Щом тротинетката кара дизел и не си купува електрички автомобил втора употреба, отговора е ясен.Не си струва.
  • #3
    Гост ( преди 2 месеца )
    Ако ви трябва котка в чувал,купете си електрокар втора употреба.
fallback
Последни