fallback

Електромобилите превземат страна, в която 40% от хората нямат... електричество

Етиопия забрани вноса на автомобили с ДВГ и заложи на изцяло на моблност с нулеви емисии

„Може ли мрежата да се справи с всички, които преминават към електрически превозни средства (EV)?“ е въпрос, който често възниква, когато се обсъждат автомобилите с нулеви емисии. Много хора смятат, че това е невъзможно. Една африканска държава обаче е на път да им докаже, че грешат. Това е Етиопия, която постепенна премахва автомобилите с ДВГ и то завинаги.

Като граничи с Еритрея на север, с Джибути на изток, със Сомалия на юг и със Судан, Южен Судан и Кения на запад, Етиопия е страна, за която не се знае чак толкова много. Най-често се свързва с подходящо място за сафари, тъй като разполага с наистина дива природа. Трябва обаче да се отбележи, че тя е счита за „Люлката на човечеството“, тъй като там са открити някои от най-старите човешки селища в света.

Африканската нация се нарежда на 57-мо място в световен мащаб по брутен вътрешен продукт (БВП), като по този показател се намира между Унгария и Украйна. Фондацията Heritage казва, че нейната икономика е „потисната“ и й дава оценка за „икономическа свобода“ от почти 48, което я поставя на 156-та позиция от 184 наблюдавани държави.

Етиопия е 27-ата по големина страна в света, като там живеят над 123 милиона души, което я прави втората по население африканска държава. Само 23% от хората живеят в градовете, но растежът на населението е много бърз и оказва все по-голям натиск върху съществуващата инфраструктура и околната среда.

Подобренията струват страшно много пари

Интересното е, че Етиопия все още трябва да направи сериозни инвестиции в преноса и разпределението на електроенергия. Според Африканската банка за развитие, страната има производствен капацитет от около 4400 мегавата (MW). Съществуват и инсталации извън мрежата, базирани на дизелови генератори или соларно-дизелови системи, но повечето от тях са частни или твърде малки, за да имат значение.

Администрацията за международна търговия на САЩ хвали Етиопия за потенциала да генерира над 60 000 MW от вятърни, слънчеви, геотермални и водноелектрически източници, но също така показва, че в момента под 60 процента от страната има достъп до електричество. Етиопците, дори живеещите в столицата Адис Абеба, също са принудени да се справят с периодични прекъсвания на електрозахранването.

Всички тези недостатъци обаче не са попречили на екологичните усилия на страната. По-рано тази година Етиопия - страна с около 10 коли на 1000 души и слаба индустрия, изненада почти всички (включително повечето от своите граждани), когато обяви, че пълната забрана на вноса на автомобили с ДВГ ще влезе в сила на края на януари. Имайте предвид, че това беше забрана за почти всички видове внос на конвенционални превозни средства, а не за продажби или износ.

Съществуващият вече инвентар все още може да бъде разтоварен на желаещи купувачи или изпратен до съседни страни, макар и на по-ниска цена, тъй като продавачите повече или по-малко са били принудени да се отърват от запасите си от превозни средства с бензинови или дизелови двигатели.

Стратегия, която трябва да бъде следвана

Също така си струва да се отбележи, че в Етиопия имаше мита до 200 процента от цената на превозното средство за традиционни автомобили, внесени в страната, преди забраната да стане официална.

Въпреки капацитета да генерира евтина възобновяема енергия от водни, вятърни и топлинни източници, основната причина на Етиопия за забраната беше да изпревари предстоящия преход към автомобили с нулеви емисии в по-богатите страни. Африканската държава просто не иска да се превърне в следващата Източна Европа - регион, в който употребяваните превозни средства изживяват последните си дни (обикновено без подходяща поддръжка) и в крайна сметка умират.

Етиопия може да няма надеждна електрическа мрежа, която да достигне до всички нейни граждани, но няма достатъчно възможности за поддръжка, доставка и рафиниране на петрол и неговите производни. Бензинът и дизелът са скъпи за живеещите в Етиопия, а властите непрекъснато откриват незаконни доставки на петролни деривати. Освен това страната има голям запас от природен газ, който все още не е използван. Той би могъл да се използва за генериране на водород чрез синтез, дори това да не е най-екологичното решение.

Това може да звучи като катастрофална рецепта за страна, която е участвала в множество въоръжени конфликти с поне един от своите съседи. Въпреки това дава възможност за ускорено развитие. Много африкански нации пропуснаха скъпите инвестиции в изграждане и демонтаж на стационарна телефонна инфраструктура и се насочиха директно към по-достъпни и по-лесни за разполагане кули за мобилни телефони. Това е същото, което страната се стреми да направи с електромобилите, особено след като има подкрепа от един от най-важните конкуренти на Америка.

Много по-лесно е да разгърнете необходимата инфраструктура, когато инвеститорите са уверени, че ще имат клиенти и подкрепа от правителството и обществеността. Освен това изграждането на национална мрежа, която може да използва добре електромобилите с двупосочно зареждане, може да облекчи проблемите, пред които е изправена страната сега.

Когато се произвежда твърде много възобновяема електроенергия, собствениците на електромобили могат да заредят батериите си на по-ниска цена и да помогнат за стабилизиране на мрежата. Когато токът спре, техните коли могат да действат като резервни генератори. Това е печеливша ситуация, особено след като държавната компания Ethiopia Electric Power активно търси публично-частни партньорства за разширяване на производството на енергия.

Забраната за внос на автомобили, задвижвани с ДВГ, също ще помогне на африканската нация да избегне харченето на пари за внос на горива и преследването на онези, които се опитват да нарушат закона.

Никакви изключения

В момента един от най-популярните електромобили в Етиопия е bZ4X на Toyota. Конкурентът на Kia EV6 и Nissan Ariya може да няма най-големия пробег, но предлага двупосочно зареждане. Много собственици зареждат електромобилите си у дома, което показва, че африканската нация отчаяно се нуждае от публична инфраструктура за зареждане с постоянен ток.

Но това, което е още по-интересно от всичко, е фактът, че Етиопия също така забрани на дипломатите да внасят в страната любимите си превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива. Това показва много сериозни намерения за преминаването към икономика, почти без изкопаеми горива.

Експерти като президента на Grid Strategies - Роб Грамлич, пресмятат, че са необходими около 30 милиарда долара годишно, за да се осигури плавен преход към държава само с електромобили. Той твърди, че поправянето на стара инфраструктура не е достатъчно, а трябват нови преносни линии, производство на енергия, софтуер, договори и обучение на клиентите.

За разлика от други държави, Етиопия няма мрежа за зареждане с висока мощност за всички над 100 000 електромобила, използвани в момента от граждани, институции и компании. Този брой може да изглежда впечатляващ, но представлява под 10 процента от всички превозни средства, регистрирани в Етиопия.

Страната също така няма мрежа, която да обслужва всички нейни хора и техните вътрешни енергийни нужди. Веднага след като автобусите и камионите станат изцяло електрически, Етиопия ще трябва да осигури надеждни начини за презареждане на превозни средства, захранвани с батерии, които не са само седани или SUV. Ще бъде в състояние да направи това само ако публичният и частният сектор работят заедно, за да постигнат целта Етиопия да стане една от първите страни в света, които напълно възприемат зелената мобилност.

Различни нагласи, еднакви цели

За постигане на целите си африканската държава създаде силни връзки с Китай - втората по големина икономика в света и лидер при EV автомобилите. Азиатската нация има шест от 10-те най-големи производители на батерии в света и инвестира в инфраструктурата на Етиопия чрез заеми, опит и известна индустриална подкрепа. Има завод, където комплекти от Китай се сглобяват в работещи електромобили.

Най-забележителното обаче е, че Китай частично анулира заем от 14 милиарда долара в края на 2023 г. Това може да помогне на своя съюзник да стане по-щадящ околната среда, като му даде достъп до достъпни китайски електромобили или му помогне да ги произвежда в страната. Или, кой знае, може би иска приоритетен достъп до тези сочни запаси от природен газ.

В крайна сметка всичко това трябва да бъде урок за хората, които твърдят, че електромобилите ще претоварят мрежата. Въпреки че е вярно, че много американци бяха помолени да намалят потреблението на електроенергия по време на горещи вълни, важно е да запомните, че електромобилите могат да помогнат за стабилизиране на мрежата и защита на домашните уреди, когато функцията им превозно средство до дома е активирана.

fallback
  • #35
    До Димов ( преди 2 месеца )
    И ти можеш да направиш теста за психопати и антиматематици? Не очакваме отговор защото си психопат, но ако направиш отговор ще видим дали си антиматематик. Аз залагам на първото като в 99% от случаите. Правиш внушение чрез лъжи манипулации и клевети, А като ти зададат въпрос мълчиш като всеки уважаващ себе си психопат. Мен като ме питаш за каквато и да е информация винаги мога да си аргументирам мнението и винаги отговарям. Злото ще победи, ако доброто не прави нищо. Няма да ми омръзне!
  • #34
    До 32 ( преди 2 месеца )
    Някога да съм отричал тези факти? Само че с турбо четем едни и същи цифри и изкарваме различни проценти на въпроса ми До турбо ( преди 3 часа )...Как ще коментираш, че в бедна Етиопия 10% от автомобилите по пътищата са електромобили..." На което турбо смята други проценти "Турбо ( преди 2 часа )Голям си математик,Тесльо.На 123 милиона население на Етиопия,100 000 електромобила са 0,081%." На кой процентите са верни? Тест за психопати дали ще отговориш. Тест за антиматематици дали е правилно ...
  • #33
    Димов ( преди 2 месеца )
    До 32.Този метод на водене на спор се нарича "теслиране".
  • #32
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Тротинетка, убеди всички,че си функционално неграмотен.Четеш едно,разбираш друго,пишеш трето.В Етиопия според статията има 123 000 000 население и само 100 000 електромобила.Желаещи да спорят с теб няма,всичко извърташ и преиначаваш.
  • #31
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Toyota не трябваше ли да продава на тези пазари? Почти цяла Африка става зона на влияние на Китай и в частност на БРИКС. Русия и Китай имат полза Африка да се развие и да стане силна икономически. Както изхвърлиха европейците от китайския пазар така и ще го изхвърлят от цяла Африка.. а с японците така или иначе не се понасят и ще ги изхвърлят и преди европейците от където могат.
  • #30
    Плюс минус ( преди 2 месеца )
    Мълчат антиелектриците антиматематици и комуникират само с минуси. Така и трябва да бъде. Като не разбираш нещо да си мълчиш а не да ръсиш Бисер след Бисер след Бисер след Бисер и да правиш бисерни огърлици под всяка статия. Благодаря!
  • #29
    До 19 ( преди 2 месеца )
    По-интересното щеше да е, да питаш турбо как със 100 долара , според изказването му всеки човек в Етиопия притежава личен автомобил и по улиците има 123 милиона автомобила? Питай го защото ако аз го питам ще ме засипе с обидни коментари И ще каже че му преиначавам мнението, въпреки че е написал точно това!
  • #28
    До 19 ( преди 2 месеца )
    "Анонимен ( преди 1 час )Заплатите в Етиопия са около 100 долара месечно.Тротинетка,да разясниш как се купуват електромобил и фотоволтаични панели с 100 долара месечна заплата.За тази година за Етиопия се предвижда 1 милиард долара помощ за изхранване на населението." Ще ти отговоря като на антиматематик - ти сметна ли каква глупост си написал? Очевидно са предвидили по 8 долара на човек от населението. Сигурно ще ги прехранят и ще остане с 8 долара на година.
  • #27
    анонимен ( преди 2 месеца )
    От твоята статия: : "yчacтиe нa AКТИВНИ ПOТPEБИТEЛИ кaтo ДOCТAВЧИЦИ НA PEЗEPВ".". На това обърна ли му внимание? Какво означава активни потребители? Видя ли ги? ВИЖДА КОЙТО ЗНАЕ! Останалите гледат, но НЕ ВИЖДАТ. ПП Постоянно реже мнението
  • #26
    анонимен ( преди 2 месеца )
    От твоята статия: "Дpyги oт мepкитe, кoитo oт ECO пpeдлaгaт, ca cвъpзaни c пo-ДOБPO YПPAВЛEНИE нa eнepгийния пaзap, изгpaждaнe нa нoви
fallback
Последни