fallback

Електромобилите превземат страна, в която 40% от хората нямат... електричество

Етиопия забрани вноса на автомобили с ДВГ и заложи на изцяло на моблност с нулеви емисии

„Може ли мрежата да се справи с всички, които преминават към електрически превозни средства (EV)?“ е въпрос, който често възниква, когато се обсъждат автомобилите с нулеви емисии. Много хора смятат, че това е невъзможно. Една африканска държава обаче е на път да им докаже, че грешат. Това е Етиопия, която постепенна премахва автомобилите с ДВГ и то завинаги.

Като граничи с Еритрея на север, с Джибути на изток, със Сомалия на юг и със Судан, Южен Судан и Кения на запад, Етиопия е страна, за която не се знае чак толкова много. Най-често се свързва с подходящо място за сафари, тъй като разполага с наистина дива природа. Трябва обаче да се отбележи, че тя е счита за „Люлката на човечеството“, тъй като там са открити някои от най-старите човешки селища в света.

Африканската нация се нарежда на 57-мо място в световен мащаб по брутен вътрешен продукт (БВП), като по този показател се намира между Унгария и Украйна. Фондацията Heritage казва, че нейната икономика е „потисната“ и й дава оценка за „икономическа свобода“ от почти 48, което я поставя на 156-та позиция от 184 наблюдавани държави.

Етиопия е 27-ата по големина страна в света, като там живеят над 123 милиона души, което я прави втората по население африканска държава. Само 23% от хората живеят в градовете, но растежът на населението е много бърз и оказва все по-голям натиск върху съществуващата инфраструктура и околната среда.

Подобренията струват страшно много пари

Интересното е, че Етиопия все още трябва да направи сериозни инвестиции в преноса и разпределението на електроенергия. Според Африканската банка за развитие, страната има производствен капацитет от около 4400 мегавата (MW). Съществуват и инсталации извън мрежата, базирани на дизелови генератори или соларно-дизелови системи, но повечето от тях са частни или твърде малки, за да имат значение.

Администрацията за международна търговия на САЩ хвали Етиопия за потенциала да генерира над 60 000 MW от вятърни, слънчеви, геотермални и водноелектрически източници, но също така показва, че в момента под 60 процента от страната има достъп до електричество. Етиопците, дори живеещите в столицата Адис Абеба, също са принудени да се справят с периодични прекъсвания на електрозахранването.

Всички тези недостатъци обаче не са попречили на екологичните усилия на страната. По-рано тази година Етиопия - страна с около 10 коли на 1000 души и слаба индустрия, изненада почти всички (включително повечето от своите граждани), когато обяви, че пълната забрана на вноса на автомобили с ДВГ ще влезе в сила на края на януари. Имайте предвид, че това беше забрана за почти всички видове внос на конвенционални превозни средства, а не за продажби или износ.

Съществуващият вече инвентар все още може да бъде разтоварен на желаещи купувачи или изпратен до съседни страни, макар и на по-ниска цена, тъй като продавачите повече или по-малко са били принудени да се отърват от запасите си от превозни средства с бензинови или дизелови двигатели.

Стратегия, която трябва да бъде следвана

Също така си струва да се отбележи, че в Етиопия имаше мита до 200 процента от цената на превозното средство за традиционни автомобили, внесени в страната, преди забраната да стане официална.

Въпреки капацитета да генерира евтина възобновяема енергия от водни, вятърни и топлинни източници, основната причина на Етиопия за забраната беше да изпревари предстоящия преход към автомобили с нулеви емисии в по-богатите страни. Африканската държава просто не иска да се превърне в следващата Източна Европа - регион, в който употребяваните превозни средства изживяват последните си дни (обикновено без подходяща поддръжка) и в крайна сметка умират.

Етиопия може да няма надеждна електрическа мрежа, която да достигне до всички нейни граждани, но няма достатъчно възможности за поддръжка, доставка и рафиниране на петрол и неговите производни. Бензинът и дизелът са скъпи за живеещите в Етиопия, а властите непрекъснато откриват незаконни доставки на петролни деривати. Освен това страната има голям запас от природен газ, който все още не е използван. Той би могъл да се използва за генериране на водород чрез синтез, дори това да не е най-екологичното решение.

Това може да звучи като катастрофална рецепта за страна, която е участвала в множество въоръжени конфликти с поне един от своите съседи. Въпреки това дава възможност за ускорено развитие. Много африкански нации пропуснаха скъпите инвестиции в изграждане и демонтаж на стационарна телефонна инфраструктура и се насочиха директно към по-достъпни и по-лесни за разполагане кули за мобилни телефони. Това е същото, което страната се стреми да направи с електромобилите, особено след като има подкрепа от един от най-важните конкуренти на Америка.

Много по-лесно е да разгърнете необходимата инфраструктура, когато инвеститорите са уверени, че ще имат клиенти и подкрепа от правителството и обществеността. Освен това изграждането на национална мрежа, която може да използва добре електромобилите с двупосочно зареждане, може да облекчи проблемите, пред които е изправена страната сега.

Когато се произвежда твърде много възобновяема електроенергия, собствениците на електромобили могат да заредят батериите си на по-ниска цена и да помогнат за стабилизиране на мрежата. Когато токът спре, техните коли могат да действат като резервни генератори. Това е печеливша ситуация, особено след като държавната компания Ethiopia Electric Power активно търси публично-частни партньорства за разширяване на производството на енергия.

Забраната за внос на автомобили, задвижвани с ДВГ, също ще помогне на африканската нация да избегне харченето на пари за внос на горива и преследването на онези, които се опитват да нарушат закона.

Никакви изключения

В момента един от най-популярните електромобили в Етиопия е bZ4X на Toyota. Конкурентът на Kia EV6 и Nissan Ariya може да няма най-големия пробег, но предлага двупосочно зареждане. Много собственици зареждат електромобилите си у дома, което показва, че африканската нация отчаяно се нуждае от публична инфраструктура за зареждане с постоянен ток.

Но това, което е още по-интересно от всичко, е фактът, че Етиопия също така забрани на дипломатите да внасят в страната любимите си превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива. Това показва много сериозни намерения за преминаването към икономика, почти без изкопаеми горива.

Експерти като президента на Grid Strategies - Роб Грамлич, пресмятат, че са необходими около 30 милиарда долара годишно, за да се осигури плавен преход към държава само с електромобили. Той твърди, че поправянето на стара инфраструктура не е достатъчно, а трябват нови преносни линии, производство на енергия, софтуер, договори и обучение на клиентите.

За разлика от други държави, Етиопия няма мрежа за зареждане с висока мощност за всички над 100 000 електромобила, използвани в момента от граждани, институции и компании. Този брой може да изглежда впечатляващ, но представлява под 10 процента от всички превозни средства, регистрирани в Етиопия.

Страната също така няма мрежа, която да обслужва всички нейни хора и техните вътрешни енергийни нужди. Веднага след като автобусите и камионите станат изцяло електрически, Етиопия ще трябва да осигури надеждни начини за презареждане на превозни средства, захранвани с батерии, които не са само седани или SUV. Ще бъде в състояние да направи това само ако публичният и частният сектор работят заедно, за да постигнат целта Етиопия да стане една от първите страни в света, които напълно възприемат зелената мобилност.

Различни нагласи, еднакви цели

За постигане на целите си африканската държава създаде силни връзки с Китай - втората по големина икономика в света и лидер при EV автомобилите. Азиатската нация има шест от 10-те най-големи производители на батерии в света и инвестира в инфраструктурата на Етиопия чрез заеми, опит и известна индустриална подкрепа. Има завод, където комплекти от Китай се сглобяват в работещи електромобили.

Най-забележителното обаче е, че Китай частично анулира заем от 14 милиарда долара в края на 2023 г. Това може да помогне на своя съюзник да стане по-щадящ околната среда, като му даде достъп до достъпни китайски електромобили или му помогне да ги произвежда в страната. Или, кой знае, може би иска приоритетен достъп до тези сочни запаси от природен газ.

В крайна сметка всичко това трябва да бъде урок за хората, които твърдят, че електромобилите ще претоварят мрежата. Въпреки че е вярно, че много американци бяха помолени да намалят потреблението на електроенергия по време на горещи вълни, важно е да запомните, че електромобилите могат да помогнат за стабилизиране на мрежата и защита на домашните уреди, когато функцията им превозно средство до дома е активирана.

fallback
  • #15
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Загубена кауза.Да не очаквате бедните африканци да си купят батерии, фотоволтаични панели и електромобили? Проверете първо колко помощи се дават на Етиопия за да се изхранва.
  • #14
    До 10 ( преди 2 месеца )
    Голяма манджа си забъркал с числата. Пробвай пак! От статията е видно, че електромобилите ще решат проблемите на тези без ток, а няма да ги задълбочат. Освен това ще помогнат и на индустрията, като свалят цената на тока. А както виждаш по брутен вътрешен продукт са доста по-напред от България. С евтина енергия ще дръпнат още напред.
  • #13
    Турбо ( преди 2 месеца )
    До Тесльо.Пред Масутис в Никити са направили две колонки на incharge.Миналата година ги нямаше.
  • #12
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Гледам в Никити пред хотела един австриец се опитва да си зареди електромобила с мобилен фотоволтаичен панел от 100 Вата.Ще зареди минимум след два месеца.
  • #11
    До смога ( преди 2 месеца )
    За какво им е скъп megapack, ако повечето автомобили в страната след време са електрически? Вярно е че един мегапак може да зареди напълно около 50 електромобила, но обратното също е вярно - 50 автомобила заместват един мегапак, който струва милион на дребно. В статия цитирана от турбо преди дни за енергийните цели на България за 2033, бяха направени сметките на база 1500MWh за съхранение, което е смешно. Това са батериите на 18 000 електромобила или 370 мегапака. Толкова ще са още 2025-26
  • #10
    Друг Гост ( преди 2 месеца )
    Е те имат 10 коли на 1000 души - един вид това касае около 1% от хората. Със същия успех могат да приемат закон, че който има домашен компютър трябва да е с последно поколение процесор - всичките 100 човека ще трябва да се ъпгрейтват. Въпросът е тези 40% от 123 млн. докога ще търпят да са без ток, защото ако и те поискат ще станат 100% без коли - най-екологичното
  • #9
    До 7 ( преди 2 месеца )
    Написано е В статията кой ще даде както парите, така и технологиите, специалистите и дори СОФТУЕРА, ако си прочел. Това за софтуера го приказвам от години, Но съм сигурен че никой антиелектрик не му е обърнал внимание. Даже съм почти убеден че не знаят за какво говоря в потвърждение на поговорката, че вижда само този който знае. Останалите гледат но не виждат дори да е пред очите им и да си им го повторил 100 пъти. Да пробваме и да ги питаме за какъв софтуер става въпрос В статията?
  • #8
    СМОГ ( преди 2 месеца )
    Дълга статия, а не се каза най-важното: към момента 98% от тока в Етиопия е от водноелектрически централи (ВЕЦ) т.е. 100% чист. А Етиопия е изключително богата на слънце страна. Т.е. етиопците могат да се къпят в безплатен и чист ток и да дишат чист въздух само като си осигурят съхранение на цялата тази енергия по места, БЕЗ нужда от преносна мрежа. MegaPack централи и ел. коли с 2-посочно зареждане като подвижни акумулатори. Един solar blanket + MPPT зарядно (общо 5кг) пълни офроуд байк за 80км
  • #7
    анонимен ( преди 2 месеца )
    опитват се да създаадат някаква утопия, дори на северните държави, едни от най богатите в света им трябваха доста години. Някой бил изчислил че имат потенциал, друг е въпросът кой ще даде парите и специалистите
  • #6
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Автомобилите които връщат в мрежата не са много, но повечето са китайски. Ето какво излезе от 10 секунди търсене What is Bidirectional Charging?MG ZS EV - V2LMG4 - V2LBYD Atto 3 - V2LBYD Dolphin - V2LBYD Seal - V2LHyundai Ioniq 5 - V2LKia EV6 - V2LKia EV9 - V2L, V2G, V2HKia Niro EV - V2LGenesis GV60, GV70, G80 - V2LNissan Leaf - V2H, V2GCupra Born - V2H, V2GMitsubishi Outlander, Eclipse Cross - V2G, V2H, V2LОчевидно има още, защото го няма пикапа на Тесла и доста кита ...
fallback
Последни