Най-емблематичният модел на Volvo днес навършва 50 години. Той е нарочен през 1974 г. да замени серия 140. По същество неразрушим, здрав, дълготраен (и практичен в итерацията на комбито), серия 240 е произведена в 2 862 573 екземпляра. Включително 1 милион комбита!
Роден като актуализация на серия 140, първият „модерен“ модел на Volvo, 242-244-245 , произвеждан от 1974 г. в продължение на почти двадесет години, e иконата на компанията. Той прави шведския производител символ на гъвкавост и безопасност .
Именно от желанието да се създаде най-сигурният автомобил на своята ера започва историята на серия 240. Ппърво чрез концептуалния автомобил VESC от 1972 г., характеризиращ се с косо изрязана предна част поради аеродинамични причини. Но преди всичко проектиран да ограничават щетите за пешеходци и велосипедисти в случай на злополука.
Мнозина са останали със спомена за легендарните 240 Polar и Super Polar, последната еволюция на 245 комби, от която са оцелели много екземпляри. Със сигурност повече от седаните с 4 и 2 врати, като последният е почти непознат из Европа, но популярен вСеверна Америка.
Бляскава кариера, продължила двадесет години, през която комбито от Гьотеборг успя да превърне своите “братя“ от обикновени "товарни мулета", използвани главно за работа от занаятчии и дребни търговци, в абсолютна еталон за снобска публика, любителите на нелуксозното показно. Не и без много целенасочена кампания, в която 245 (и неговият по-голям 6-цилиндров брат 265) беше изобразен на модни места, пълни с руси деца и чистокръвни кучета. Или на игрища за поло, или на зелените терени на най-престижния голф курсове, близки до млади и очевидно богати двойки.
Използвайки платформата и цялата задна част от каросерията на Серия 140, последвалите 240 и 260 оживяват с две различни предни части. Първите се характеризират с черна пластмасова решетка и вдлъбнати кръгла фарове. Вторият модел има хромирана релефна решетка (която следва формата на предния капак) и големи правоъгълни фарове.
Интериорът е по-елегантен и по-добре завършен при 264 и 265, по-прост и по-практичен на 242-244-245. Но всичко това взето от 142-144-145, появил се през 1974 г. Много части от каросерията са с контролирана деформация, 4-дискови спирачки с две отделни вериги (всяка включваща двете предни колела и едно задно колело), сгъваема кормилната колона и масивни тръбни щанги против проникване. Всичко това е сензация преди половин век.
Серията 200 използва независимо предно окачване с геометрия McPherson, за да освободи повече пространство около двигателното отделение, докато задното окачване е модифицирана версия на тези, монтирани на серия 140. След това кормилното управление е подобрено с въвеждането на зъбна рейка и зъбно колело и със сервоуправление като стандарт за някои модели.
Колите на Volvo от серия 240 бяха оборудвани с 4-цилиндров двигател, разработен като продължение на този от 142-144-145. Той имаше работен обем от 1986 и 2127 кубика, за да бъдем точни. Първият, наличен с мощност от 97 к.с. (кабураторно зареждане) и 123 к.с. (инжекция), беше запазен за най-простата настройка, L.
Комбито 245 имаше фенове по цял свят благодарение на огромното товарно отделение с над 2 кубични метра капацитет със сгънати задни седалки. В него може да се монтира и двуместна седалка с лице назад, идеална за деца и ниски хора, за да се увеличи броя пътници до 7. Двете седалки на третия ред са оборудвани с 3-точкови колани, А подсилената структура на пода позволява защитата на пътниците в случай на сблъсък отзад.
В списъка имаше и дизели: 2,0-литров, 5-цилиндров и 2,4-литров, 6-цилиндров. Плюс 2-местният 245 ван за доставка. Серията 240 претърпя серия от актуализации през годините и от моделната 1981 загуби характерните гумени брони, навлизайки във втората част от търговската си кариера с малко по-рационализиран, но по-малко личен външен вид.
В края на своята кариера някои високо оборудвани специални серии, като Polar и Superpolar, добре познати в цяла ЕВропа, а също и Torslanda, дори подчертаха съотношението цена-съдържание – все нагоре в класациите.
Ето още снимки от иконата на Volvo (ГАЛЕРИЯ):