Днес белият цвят е възможно най-прозаичният в автомобилния свят: повечето производители дори ще ви го дадат безплатно, за разлика от по-интересните отсенки. В България го свързваме най-вече с полицейските "Астри" и обикновено, щом мернем бяла кола край пътя, започваме да се оглеждаме за залегнал в храстите другар с камера за скорост.
Но бялото невинаги е било толкова пролетарско. Преди да стане символ на органите на реда и предпочитан избор за корпоративните флотилии, в продължение на много десетилетия то всъщност е било най-мъчно постижимият цвят в индустрията. Откриването на решение за дилемата е създало бизнес за милиарди, а опитите да бъде разгадана тайната на това решение са стигнали до няколко откровени случая на международен шпионаж, приключили с присъди и затвор.
Необикновената история на белия цвят (ГАЛЕРИЯ):
Решението е изнамерено едва в края на 40-те години от американския концерн DuPont. Химическият гигант вече е направил една революция в автоиндустрията през 20-те години с иновативното лаково покритие Duco, което може да се полага като спрей и което преобразява автомобилното боядисване. През 1948 идва втората революция: специален хлориден процес, който произвежда ослепително бяла боя, непотъмняваща с времето. Това е най-яркото, най-светло и най-силно отразяващо покритие в онзи момент, и бързо печели производителите - като се започне от Chevrolet и Volkswagen, и се свърши с Jaguar. Първата изцяло бяла кола, продавана официално на пазара, е Oldsmobille 88 Series от 1952. Бялото е избрано от гения на дизайна Харли Ърл за дебюта на първия Chevrolet Corvette; в изцяло бял Cadillac Eldorado маха на тълпите и Дуайт Айзенхауер при встъпването му в длъжност като американски президент.