Измина малко повече от година, откакто Ford прекрати производството на Fiesta и мнозина все още се чудят защо в концерна решиха, че това е било добра идея. През 2022 г. беше спряно и Mondeo, а три години по-рано изчезна и градската кола Ka. И цифрите от продажбите не лъжат - решението на Ford да се съсредоточи върху кросоувърите не се изплаща.
Според данните, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), Ford върви надолу през тази година. Търсенето в Европейския съюз, Европейската асоциация за свободна търговия и Великобритания се срина с 16,9% до 226 365 автомобила. В ЕС има 27 държави, плюс още четири в ЕАСТ, докато Обединеното кралство е посочено отделно, тъй като напусна ЕС в началото на 2020 г.
Пазарният дял на Ford в региона на ЕС+ЕАСТ+Обединеното кралство спадна от 4,1% до едва 3,3% през юни. Това едва ли е изненада. Спирането на Fiesta определено затрудни продажбите. Според специалиста по автомобилни изследвания Dataforce, цитиран от Automotive News Europe, всички модели с изключение на един, които са стигнали до топ 10 в сегмента на малките автомобили, са увеличили резултата си през първото полугодие на 2024 г. Повечето от останалите са с двуцифрен ръст.
Като цяло сегментът се е увеличил с 5,7% до 956 865 автомобила. Това са допълнителни 51 392 автомобила в сравнение с първото полугодие на 2023 г., въпреки премахването на Fiesta. След като малкият хечбек на Ford изчезна от гамата, клиентите решиха да купят нещо друго, също малко като размери.
Топ 10 по продажби в сегмента за първата половина на 2024 г.:
Dacia Sandero - 144 205 (+17,2%)
Renault Clio - 113 620 (+14,6%)
Peugeot 208 - 105 940 (+1,1%)
Citroen C3 - 104 655 (+52,8%)
Toyota Yaris - 92 879 (+10,2%)
Opel Corsa - 86 002 (-18,2%)
Volkswagen Polo - 67 619 (+4,3%)
Skoda Fabia - 52 433 (+22,5%)
SEAT Ibiza - 46 733 (+31,6%)
Hyundai i20 42 098 (+19,9%)
Сега се очертава още един проблем - Ford е на път да спре и Focus. Решението беше обявено в средата на 2022 г., а ще стане факт през 2025 г. И ако се гледат продажбите, историята с Fiesta е на път да се повтори отново.
Компактният сегмент нарасна с 11,5% в интервала януари-юни 2024 г. в региона на ЕС+ЕАСТ+Обединеното кралство. Това се равнява на допълнителни 86 161 коли, което води до общо 837 351. Разбира се, Focus беше надолу с 19,8%, но производството беше спряно за известно време поради стачка във фабриката. Въпреки този неуспех, Ford завърши пети в този сегмент с 47 070 продажби, като изпревари дългогодишния съперник Opel/Vauxhall Astra.
Топ 10 по продажби в сегмента за първата половина на 2024 г.:
Volkswagen Golf - 125 591 (+42,4%)
Skoda Octavia - 102 906 (+25,8%)
Toyota Corolla - 70 541 (+13,9%)
Peugeot 308 - 50 053 (-2,1%)
Ford Focus - 47 070 (19,8%)
Opel Astra - 44 475 (+70,4%)
Kia Niro - 38 098 (+11,9%)
Citroen C4 - 34 247 (+8,3%)
Kia Ceed - 33 545 (-5,5%)
Cupra Leon - 32 733 (+70,8%)
След като Focus умре, единствената кола в европейската гама на Ford ще бъде Mustang. Той обаче няма да промени общата картина, тъй като е нишов автомобил, задвижван от голям стар V8, който ще възпре купувачите поради високите данъци върху двигателите с голям работен обем в много страни от еврозоната. До юни Ford е продал само 1323 единици, което е спад с 26,6%, въпреки че седмото поколение на Mustang току-що излиза на пазара.
Макар и много по-малък като обем на продажбите, средният сегмент, който включваше Mondeo, също расте през първата половина на 2024 г. Търсенето скочи с 6,6% - до 178 679 автомобила, което представлява допълнителни 11 004 единици спрямо същия период на миналата година.
Топ 10 по продажби в сегмента за първата половина на 2024 г.:
Tesla Model 3 - 59 160 (+42,4%)
Volkswagen Passat - 38 147 (+3,1%)
Skoda Superb - 25 325 (-4,6%)
Peugeot 408 - 11 094 (+1,4%)
Volkswagen Arteon - 7705 (-38,6%)
Peugeot 508 - 7287 (+9,4%)
Volkswagen ID.7 - 5465 (+3315,6%)
Hyundai Ioniq 6 - 4777 (-2,3%)
Subaru Outback - 4377 (+42,7%)
Toyota Camry - 4105 (+21%)
Във Ford не предвиждат директни заместители на Fiesta, Focus и Mondeo не се планират. Вместо това марката пуска голям електрически SUV Explorer и връща Capri, също като електрически SUV. Двата модела са базирани на MEB платформата на Volkswagen Group, така че са свързани съответно с ID.4 и ID.5.
Ford обаче не може реалистично да очаква дуото EV да компенсира отпадането на Fiesta, Focus и Mondeo. През първата половина на 2024 г. изцяло електрическите автомобили са имали пазарен дял от едва 12,5%, според данни, публикувани от ACEA. Ford също подготвя изцяло електрическа Puma като най-евтиното си EV предложение в Европа. Puma Gen-E дебютира по-късно тази година и ще се изправи пред сериозна конкуренция от Stellantis.