Беларуският производител на едни от най-големите в света минни самосвали - БелАЗ, прави крачка към по-екологично бъдеще, като произведе първите три 130-тонни хибридни самосвала. Тези гиганти се захранват с водород, което си е своеобразен пробив в областта на екологичните технологии в минната индустрия. Първите екземпляри от водородния БелАЗ ще работят в Сахалин.
Сахалинският регион активно внедрява водородни технологии. Регионалното правителство инициира пилотен проект, насочен към въвеждане на задвижвани с водород минни самосвали, както и съответната инфраструктура за зареждане с гориво.
Като част от този проект БелАЗ сключи споразумение с руски партньори за доставка на въпросните три 130-тонни хибридни самосвала, задвижвани от водород. На първия етап се предвижда използването на един или два самосвала, чиято експлоатация трябва да започне до средата на 2025 година.
По време на експлоатация ще се извършва мониторинг и изследване на работата на оборудването, което ще позволи оценка на неговата ефективност и екологична приложимост.
Сахалин не е избран случайно. Регионът се стреми да стане първият без вредни въглеродни емисии в Русия, поради което там е създаден полигон за изпитване на превозни средства с водород.
Предвижда се на мястото да се произвежда водород чрез електролиза с използване на слънчева и вятърна енергия. Водородните камиони значително намаляват емисиите на парникови газове, което ги прави екологична опция за минни приложения.