Германският производител на двигатели Rolls-Royce Power Systems напълно прекрати сътрудничеството си с БелАЗ. Така производителят на камиони остава без силови агрегати за големите си и свръхтежки самосвали.
Причината за разрива в отношенията са въведените санкции срещу беларуски компании след инцидента със самолета на Ryanair, който беше принуден да кацне в Минск, за да бъде арестуван пътуващ на борда му журналист, подкрепящ опозицията.
Сега БелАЗ ще трябва да търси нов доставчик на двигатели за огромните си самосвали от семейството 75710. Те се задвижват от дизелово-електрически силови агрегати, които се състоят от два генератора, четири електромотора – по един във всяко колела и два дизелови V16 мотора, производство на MTU Friedrichshafen GmbH, която е дъщерна компанията на корпорацията Rolls-Royce Power Systems. Тя на свой ред е част от британския холдинг Rolls-Royce (но няма връзка с едноименната автомобилна марка).
Всъщност, Rolls-Royce е един от двата доставчика на двигатели за БелАЗ заедно с американския производител Cummins, като това се отнася само за по-големите камиони на белоруската компанията. По-малките машини са оборудвани с агрегати на ЯМЗ, Cummins, Scania и други производители.
До момента БелАЗ е произвела само три камиона, които са предназначени за работа в минните кариери в района на Кузбас (Русия). Късането на отношенията с Rolls-Royce обаче ще създаде проблеми на белорусите, тъй като те ще бъдат принудени да използват двигатели на Cummins, които сега се поставят на машините от среден клас – тези с тегло до 450 тона.
Снимка: БелАЗ