По-зрелите ни читатели вероятно помнят колко монотонен бе автомобилният пейзаж в България при социализма: жигули, москвичи и запорожци, тук-там по някоя Skoda, Polski Fiat, Wartburg или Trabant, рядко срещани Zastava и Polonez и, разбира се, волги за кметовете, председателите на районни партийни съвети и печелившите от Държавната лотария. На този фон всяка по-необичайна гледка бе радост за окото: съвсем малки серии от някои западни модели, внесени за по-равните сред равните, и също един съветски автомобил, който почти не се е продавал официално в България, но който се срещаше от време на време, внесен от някой завърнал се след работа в Съветския съюз. Името му е "ИЖ-2125 Комби", а това е неговата история.
От маршалите до банкрута: 15 факта за ИЖ-2125 Комби (ГАЛЕРИЯ):
Съветският съюз няма капацитета да разработи сам съвременен автомобилен завод: съществуващите предприятия или са разглобени и пренесени германски фабрики след войната, или са проектирани от чуждестранни експерти (Fiat в случая с ВАЗ). Проектирането на новия автомобилен завод в Ижевск е възложено на Renault. Французите поръчват и оборудването, което се състои основно от машини на германски производители (Erfurt, Bliss, Spirtz, Kliring), както и от преси на японската Komatsu. Френски специалисти монтират машините и на практика пускат производството. Това са и първите западноевропейци, допуснати на територията на "закритата" Удмуртия, където дори съветските граждани могат да ходят само със специално разрешение.