Обединеното кралство се дистанцира от европейските мита срещу китайските електрически коли. В Лондон не предприеха подобни мерки, а както e известно, Великобритания напусна ЕС преди години.
Решението на британците има за цел да защити местния пазар срещу евентуално отмъщение. Но ето и второ четене на ситуацията. Обединеното кралство може да се превърне във врата към Европа за Пекин, внасяйки китайски автомобили на континента с по-ниски тарифи.
Министърът на търговията на Обединеното кралство Джонатан Рейнолдс посочи, че не желаят да следват пътя на Европа и Съединените щати, като налагат мита върху електрическите автомобили, пристигащи от Китай. И ако ЕС определи плаващи ставки, отвъд океана забиха директно 100 процента!
Рейнолдс признава, че е обсъждал тази мярка с европейските си колеги, но я смята за рискована. „Не изключвам нищо, но ако имате силно експортно ориентирана индустрия, решението, което вземате, трябва да е правилното за този сектор “, каза той.
Нека припомним, че това увеличение на тарифите е мярка за защита на европейската индустрия, която смята конкурентите от Народната република за "изкуствено евтини" поради държавни субсидии. Но то може да има обратен ефект.
Ако Великобритания не вдигне търговски бариери за електрическите автомобили, внесени от Китай, това може да се превърне в решение за „прескачане“ на европейските мита. Ставка от 10% се прилага за автомобили, произведени в британски заводи и изнесени за ЕС. Ако китайските фирми изпратят комплекти и те се сглобят в Обединеното кралство, биха могли да ги пренесат на континента, като прилагат това много по-ниско мито.
Вече е правено. Например, от DR Automobiles. Така компанията внася колите си, които идват от китайски партньори като китайските марки Chery, BAIC или JAC. Също така испанската EBRO чрез свободната икономическа зона. Предстои да видим как Европа ще отговори на този капан.
Във всеки случай решението на Обединеното кралство е по-скоро за защита на своя пазар: голяма част от продаваните там коли с нулеви емисии са модели, които се внасят от Китай, но от фирми като Tesla, MG (принадлежаща на SAIC) и BMW. По-високите ставки биха увеличили цената им, въпреки факта, че доста от марките успяват да ги държат на старите нива.
На Острова не са толкова зависими от износа за Китай. Повечето от колите, които продават извън своите граници, са предназначени за Европа. От 700 000 автомобила, изнесени през 2023 година, само 7% са били предназначени за Китай (около 49 000 бройки) . Междувременно повече от 60% от автомобилите, произведени на британска земя, са били изпратени до страните от ЕС.
Европа е разделена за митата върху китайски коли. Трябва да се има предвид, че те не не засягат само фирми от азитаския гигант. Марки като BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz или Tesla произвеждат някои от своите автомобили с нулеви емисии в Китай . Което означава, че и те се облагат с тези такси. Това държи Европа разделена. При скорошно необвързващо гласуване дванадесет държави-членки са гласували „за“, четири са били „против“ и 11 са се въздържали. Франция, Италия и Испания подкрепиха митата, докато Германия, Финландия и Швеция се въздържаха.
Германия е една от тези, които трябва да изгубят най-много поради гореспоменатото, но и поради възможните ответни мерки, предприети от Китай. Всъщност азиатците вече заплашиха да удярат с 25 процента по-мощните бензинови двигатели на европейските марки, което засяга BMW или Audi.
Но освен това Германия зависи до голяма степен от Китай за своя износ. Миналата година една трета от автомобилите, създадени в нейните заводи и изпратени извън нейните граници, бяха предназначени за многолюдната държава.
Решенията на ЕС не са окончателни и е възможно да има промени до ноември. Ще бъде необходимо квалифицирано мнозинство от поне 15 държави, представляващи 65% от европейското население.