IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как точно работи новият задължителен ограничител на скоростта в Европа?

От вчера всички нови коли в ЕС трябва непременно да са оборудвани със системата ISA

Към познатите съкращения като ABS и ESP вече трябва да прибавите още едно: ISA. Intelligent Speed Assist е ограничителят на скоростта, който от неделя, 7 юли 2024, вече е задължително оборудване за всички нови автомобили в Европа.
  
    
ограничител на скоростта, ISA
  
     
Това е поредната стъпка от войната, която Европейската комисия води срещу злополуките по пътищата. За последното десетилетие списъкът със задължително оборудване за безопасност на колите в Европа набъбна внушително - а успоредно с това набъбнаха и цените на новите автомобили. Нека видим как точно работи най-новото попълнение в този списък (задължително само за новите автомобили оттук нататък, а не за вече движещите се по пътищата).

Ограничител на скоростта: как действа

Интелигентният ограничител на скоростта всъщност е познат на някои шофьори, защото в определени модели се вгражда от лятото на 2022 година - само че в пасивна форма. Тази система комбинира информацията, получена чрез камерата за разчитане на пътни знаци, обикновено разположени в най-високата част на предното стъкло, с данните за ограниченията на скоростта от навигационната карта.
Благодарение на комбинацията от двете информации, системата може самостоятелно да установи кое ограничение на скоростта важи на пътя, и да предупреди за него шофьора.

Може ли да ви забави против волята ви?

Работата на ISA е описана в детайли в Регламент 2019/2144 на Европейския съюз, валиден за всички страни членки, включително и в България.
Документът предвижда системата, след като установи какво е действащото ограничение за скоростта, да извести за това водача и да очаква то да бъде спазено незабавно.
Ако водачът доброволно избере да надхвърли даденото ограничение или продължи да кара над него, системата има способността да се намеси - първо с предупредителен звук или с възможна вибрация на волана или седалката, и след това механично, задействайки спирачките.

Това обаче не значи, че ставаме изцяло роби на електрониката в колите си. Регламентът позволява на шофьора да надделее над действието на системата, като натисне по-силно педала на газта.

Можете ли да го изключите?

Остава и възможността да деактивирате изцяло системата. При някои автомобили това става с дълго ровене из менютата на информационната система. Все повече марки обаче, като Renault например, поставят в колите си и т. нар. "бързи бутони" за едновременно изключване на всички досадни асистенти, когато не са ви нужни.

И в двата случая, изключването е валидно само докато угасите двигателя. При всеки следващ старт по подразбиране електронните системи за безопасност са включени.
  
    

 

0 от 500
  • #1
    30 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Поредната глупост, която за да работи и трябват още шепа неща, което от своя страна допълнително оскъпява колите.