Сигурно мнозина от вас са се съмнявали, че автомобилите им харчат повече от това, което производителите обявяват на книга. Дори при новия цикъл на WLTP , който дойде през 2017 г. и теоретично беше по-близо до реалните условия на шофиране. Е, вече е сигурно. И то потвърдено от Европейската комисия, която публикува резултати от своето проучване.
То е проведено с помощта на данни от нови превозни средства (главно леки автомобили, но също и микробуси), регистрирани от 2021 г. в Европа. Цифрите са получени чрез задължителни бордови устройства за следене на разхода на гориво (OBFCM). Бяха анализирани данни от почти един милион превозни средства, въпреки че след филтриране на непредставителните (например тези, които са изминали по-малко от 500 км), числата за 617 194 автомобила и 6 667 микробуса бяха потвърдени.
ЕК съсипва производителите, като посочва, че ”само малък брой са докладвали данни за значителна част от своите превозни средства, регистрирани през 2021 г.“, и изисква от тях за в бъдеще „”допълнителни усилия за подобряване на покритието на автомобилния парк“. Основният извод от анализа е много ясен - при реалните данни за употреба нашите автомобили консумират значително повече от цифрите, предоставени от производителите след лабораторен анализ. Оттам нататък различията варират в зависимост от вида на горивото или технологията за задвижване.
Така при бензиновите автомобили реалните данни показват разход с 20,1% по-висок от одобрения, докато при дизеловите е малко по-нисък -16,7%. Тоест бензиновите автомобили биха харчили средно между 1 и 1,5 литра на 100 км повече от официалната цифри.
Други от основните заключения са за новите коли с plug-in хибридни двигатели . Имаше подозрение, че действителното използване на тази технология за задвижване няма да бъде възможно най-ефективното. И данните потвърждават опасенията. Комисията подчерта, че действителност те харчат до 318% повече от това, което е одобрено от производителите. Което, не забравяйте, се възползва максимално от електрическите възможности за установяване на средното потребление за 100 километра.
Според ЕК - бензиновите PHEV харчат средно 5,97 литра/100 км в сравнение с 1,76, рекламирани от производителите. Дизеловите PHEV (по-малко на пазара) не изразходват 1,41 литра, а 5,83 литра.
.
Европейската организация подчертавъ като допълнително последствие, че реалната разлика в замърсяващите емисии между ДВГ и PHEV не е толкова голяма, колкото се предполагаше естествено. Ако средното за бензин и дизел е 180,3 грама CO2 , то за plug-in хибридите е 139,5 (а не 39,5, както може да се заключи от данните на производителите).