Последствията от въвеждането на повишени мита върху китайските електрически автомобили в ЕС ще доведат до сериозна конкуренция между японски и китайски производители на азиатските пазари, предупреждават японски анализатори.
Това лято САЩ ще повишат митата за внос на китайски електрически автомобили до 100%, а Европа до 38%. Това ще принуди Китай да пренасочи износа си към Югоизточна Азия (SEA), където японските компании имат много силна позиция. Очаква се конкуренцията да се засили с нова ценова война между китайски и японски производители на пазари като Индонезия и Тайланд. През август митата за електрически автомобили от КНР в САЩ ще се увеличи четирикратно.
Но това няма да засегне силно Китай, тъй като американският пазар представлява само 1% от китайския износ на електрически автомобили. За разлика от САЩ, Европа получава 41% от електрическите превозни средства от Китай. През 2022 година ЕС е внесъл 650 000 китайски електрически превозни средства, което е приблизително 10% от европейския пазар. До 2025 година китайските заводи планират да произвеждат 36 милиона електрически коли и хибриди всяка година.
Ако достъпът до пазарите на САЩ и Европа бъде ограничен, Китай ще насочи вниманието си към пазарите в Азия, където ще има сериозна конкуренция с Япония. В момента японците заемат повече от 90% от индонезийския автомобилен пазар и почти 70% от тайландския, но китайците ще се опитат да променят този баланс в своя полза.