Китай може да въведе мита от 25% върху автомобилите от САЩ и Европейския съюз на фона на нарастващото напрежение между тях. Китайската търговска камара към ЕС заяви, че е била информирана за потенциалния ход от „вътрешни лица". Подобни мита биха засегнали европейските и американските производители на автомобили и биха имали значително въздействие върху отношенията на Пекин с Брюксел.
Китай засилва заплахите за ответни мерки, тъй като наближава първият краен срок за разследването на Европейската комисия относно субсидиите, които Пекин предоставя на своя процъфтяващ пазар на електрически превозни средства. До 5 юни ЕС трябва да информира китайските износители дали възнамерява да наложи мита.
Камарата се позовава на интервю, публикувано във вестник Global Times на управляващата комунистическа партия във вторник, в което главен експерт в Китайския център за автомобилни технологии и изследвания призовава за временно увеличаване на митническата ставка за вносните автомобили с двигатели с обем над 2,5 литра.
Правилата на Световната търговска организация биха позволили определянето на тарифа за вносните превозни средства до 25%, се казва в доклада. През 2023 г. Китай е внесъл 250 000 автомобила с двигатели с обем над 2,5 литра което представлява около 32% от всички внесени превозни средства.
За сравнение, през миналата година Китай е изнесъл 1,55 млн. електромобила, 638 000 от които са отишли в Европа, а около 52 000 - в Северна Америка, сочат митническите данни.
По-рано този месец администрацията на американския президент Джо Байдън обяви 100% мита върху китайските електрически автомобили. Едновременно с това ЕС разследва субсидиите на Пекин в редица индустрии, което накара китайските фирми да се оттеглят от железопътни и енергийни търгове.