Дизеловият двигател винаги е имал бурна история. Първоначално е възприеман като шумен и димящ мотор, подходящ само за таксита и служебни автомобили. След като технологиите за директно впръскване като Common Rail и помпа-дюза започнаха да се появяват, а купувачите на автомобили определено се обърнаха към дизела.
През 2015 година в Европа дори победи бензина като абсолютен брой продадени коли. Разбираемо, защото турбодизелите бяха просто много по-ефективнии. Съвременните турбодизелови задвижвания станаха толкова добри, че германските производители дори започнаха да ги поставят в мощни превозни средства. Audi доминира известно време в състезанието „24 часа на Льо Ман“ с три турбодизелови прототипа.
Много от нещата, които марката научи на пистата, бяха предадени и на пътя.Същото важи и за гиганти като BMW, Porsche и Mercedes-Benz, които представиха високоефективни и мощни турбодизелови двигатели. Веднага бяха последвани от френските и японските производители.
Състезанието се позабави след скандала „Дизелгейт“ на Volkswagen. И все пак, цифрите зад някои скорошни дизелови модели са невероятни дори по стандартите за 2024 г.
Най-бързите дизелови автомобили (ГАЛЕРИЯ)
(4,4 секунди, 250 км/ч)
Четири турбокомпресора! Започваме оттам. Този 3,0-литров редови 6 двигател произвежда 400 к.с. Въртящият момент, който произвежда, е еднакво впечатляващ при 760 Нм, наличен при 2000 об./мин. И благодарение на настройката с четворно турбо, 447 Нм са налични при 1000 об/мин!
Инженерите на BMW използваха всякакви хитрости, за да стигнат до тези числа. Например от четирите турбокомпресора два бяха по-малки за този нисък клас, докато другите два бяха по-големи за повече мощност при по-високи обороти. Еден от по-големите турбокомпресори се „събужда“, само когато натиснете педала докрай. Това кара M550d xDrive да се изстрелва напред като с катапулт и осигурява по-добро представяне от всички, с изключение на последните две поколения BMW M5 .
BMW дава 5,17 литра на 100 км разход. Макар да е по щадящия европейски цикъл NEDC, остава доста впечатляващ.