Трудно е да се правят предвиждания - особено за бъдещето, казваше гениалният физик Нилс Бор. И особено, бихме добавили, ако тези предсказания се отнасят за съвсем близкото бъдеще: в рамките на пет-шест години. Днес живеем три години след най-крайния срок, посочен от експертите за появата на напълно автономни, безпилотни автомобили. Но през 2024 те изглеждат дори по-далечни, отколкото през 2014. Защо най-голямото (и най-доходно) обещание на технологичния сектор донесе такова разочарование?
11 ключови въпроса за колите без волан (ГАЛЕРИЯ):
"Най-късно през 2020"
Колко различно изглежда този опустошен пейзаж на фона на оптимизма отпреди десет години! През 2015 тогавашният шеф на Waymo Крис Ърмсън бе казал, че целта му е на неговия 11-годишен син никога да не се налага да изкарва шофьорска книжка. Излизаше, че до 2020 Ърмсън очаква на пазара да има достатъчно количество надеждни, по-добри от хората автопилоти. Uber очакваше да мине от шофьори към роботаксита до 2021, а конкурентът Lyft дори скъси срока с една година. Шефът на китайската Baidu обещаваше свободна продажба на коли без волан през 2020. Когато придобиваха стартъпа Cruise, от General Motors планираха да започнат серийно производство на коли с автопилот през 2019. Да не забравяме, разбира се, и най-големия майстор на гръмките обещания: Илон Мъск, шефът на Tesla, през 2019 увери, че софтуерът Full Self-Driving, позволяващ на шофьора дори да си подремне, е на практика готов и ще бъде въведен "до средата на следващата година". И до днес периодично се случва някой ревностен фен, повярвал на тези думи и напълно пренебрегнал яростните предупреждения на юристите на Tesla, да завърши дните си под някой камион след опита да дремне или да гледа филм зад волана.
Колко различно изглежда този опустошен пейзаж на фона на оптимизма отпреди десет години! През 2015 тогавашният шеф на Waymo Крис Ърмсън бе казал, че целта му е на неговия 11-годишен син никога да не се налага да изкарва шофьорска книжка. Излизаше, че до 2020 Ърмсън очаква на пазара да има достатъчно количество надеждни, по-добри от хората автопилоти. Uber очакваше да мине от шофьори към роботаксита до 2021, а конкурентът Lyft дори скъси срока с една година. Шефът на китайската Baidu обещаваше свободна продажба на коли без волан през 2020. Когато придобиваха стартъпа Cruise, от General Motors планираха да започнат серийно производство на коли с автопилот през 2019. Да не забравяме, разбира се, и най-големия майстор на гръмките обещания: Илон Мъск, шефът на Tesla, през 2019 увери, че софтуерът Full Self-Driving, позволяващ на шофьора дори да си подремне, е на практика готов и ще бъде въведен "до средата на следващата година". И до днес периодично се случва някой ревностен фен, повярвал на тези думи и напълно пренебрегнал яростните предупреждения на юристите на Tesla, да завърши дните си под някой камион след опита да дремне или да гледа филм зад волана.
НА СНИМКАТА: Безпилотен автомобил на Waymo