Трудно е да се правят предвиждания - особено за бъдещето, казваше гениалният физик Нилс Бор. И особено, бихме добавили, ако тези предсказания се отнасят за съвсем близкото бъдеще: в рамките на пет-шест години. Днес живеем три години след най-крайния срок, посочен от експертите за появата на напълно автономни, безпилотни автомобили. Но през 2024 те изглеждат дори по-далечни, отколкото през 2014. Защо най-голямото (и най-доходно) обещание на технологичния сектор донесе такова разочарование?
11 ключови въпроса за колите без волан (ГАЛЕРИЯ):
Всичко навсякъде наведнъж
Но остава неимоверно сложната задача ИИ да бъде обучен да предвижда всички възможни неочаквани ситуации на пътя, като например тази с попадналата под колелата жена. Ами ако варел с гориво се изтърколи от камиона отпред? Ако глутница кучета се втурне да пресича пътя? Ако друг шофьор е загубил управление над автомобила си, или автомобилът няма спирачна функция? В тези ситуации днешните автопилоти са безпомощни. За да сме честни, същото важи и за много хора зад волана. Но обществото, което е свикнало и приема предизвиканите от живи шофьори катастрофи, никак не е склонно да ги преглътне, ако виновникът е компютър. Да не говорим за съдебната и застрахователната отговорност: едно е да я носи физическо лице, и съвсем друго - многомилиардната корпорация, разработила автопилота. Роботите зад волана ще могат да се наложат не когато станат добри колкото хората, а когато станат в пъти по-добри.
Но остава неимоверно сложната задача ИИ да бъде обучен да предвижда всички възможни неочаквани ситуации на пътя, като например тази с попадналата под колелата жена. Ами ако варел с гориво се изтърколи от камиона отпред? Ако глутница кучета се втурне да пресича пътя? Ако друг шофьор е загубил управление над автомобила си, или автомобилът няма спирачна функция? В тези ситуации днешните автопилоти са безпомощни. За да сме честни, същото важи и за много хора зад волана. Но обществото, което е свикнало и приема предизвиканите от живи шофьори катастрофи, никак не е склонно да ги преглътне, ако виновникът е компютър. Да не говорим за съдебната и застрахователната отговорност: едно е да я носи физическо лице, и съвсем друго - многомилиардната корпорация, разработила автопилота. Роботите зад волана ще могат да се наложат не когато станат добри колкото хората, а когато станат в пъти по-добри.