IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Каква кола носеше олимпийски медал при социализма

Наградите не бяха гигантски, но поне не се чакаше в "Мототехника"

Българския печелеше доста медали по олимпиадите по време на социализма. Режимът преди 10 ноември имаше спорта като витрина пред света и не жалеше средства, за да прави шампиони. Тези, които печелеха медали на олимпиадите (от 70-те години насам), по правило получаваха автомобил плюс сума в долари – между 400  и 600. С последните родните звезди купуваха масово дънки и касетофони от западните градове. А ако Олимпиадата беше в Източния блок, ги пазеха за родните Корекоми.
 

Таня Богомилова


Не че са кой знае какви награди в абсолютна стойност, но просто бяха недостъпни в онези времена. За кола се чакаше с години в Мототехника, а долари можеше да си вземеш само на черно от  някой чуждестранен студент, тираджия, стюардеса или турист по Слънчака. 

Волга за първо място

Волгата беше като цяло недостъпна кола за обикновения българин, на нея се возеха партийни величия. Олимпийският шампион обаче получаваше веднага нова такава. Разбира се, без ред и чакане. Волгата не е от икономичните машини. Харчи към 12 на сто бензин извън града и 16 на сто в него.  Това не спираше шампионите ни да я карат, защото кефът беше несравним. А и имаше хватка за евтино гориво.
 
 
Волга


Олимпийският ни шампион по бокс от Москва 80 Петър Лесов си спомня, че карал неговата на държавен бензин.  По-младите не знаят, но имаше такъв и той беше значително по-евтин от маковия, но недостъпен за частните шофьори. Народната милиция правеше проверки за шофьори, които са сипали тайно от служебната кола в частната. „Нас с Волгите не ни закачаха“, признава Лесов. Масовата Волга до 1975 година е 75 или 95 коня, ускорява до стотака за 20 секунди. Но широко и удобно, човек се чувства като истински партиен вожд

Лада за сребро
 
 

Лада 1500


Лада 1500 беше най-често срещаният автомобил, даван за сребърен медал. Масовата беше с 1,5-литров двигател със 75 коня,  като ускорява до стотака за 19 сек. Всъщност, този автомобил е чисто соц копие на FIAT 125, но от тази страна на Стената минаваше за премиум клас сред народа. Когато излезе моделът Лада 1500S (казваха им корекомски), той автоматично мина на разположение на великите ни спортисти.  В края на соцстроя Лада 2105 се полагаше на сребърните медалисти. Интересно е, че срещу доплащане от 1700 лева те можеха да я заменят с модела 210 - по това време абсолютен връх в производството на автомобили отсам Желязната завеса.


Москвич за бронз 
 
 

Москвич


Москвич 412 беше автомобилът за бронз на олимпиади. Началото на съществуването неговите 75 коня и 1,5-литров двигател (има и 1,3 литра) бяха прилични за тежкото и грубо купе. Разбира се, и този съветски симпатяга беше копиран от различни западни марки през годините. Но продаван дори във Великобритания.  

С времето обаче Москвич започна да изглежда безнадеждно остарял и на практика спряха да го купуват извън нашия лагер. Е, на липсваха фенове, които на паркинга през блока обясняваха как колата е страшно здрава, неоценима в баир и т.н. Вероятно истина, ако  я сравняваш със ЗАЗ-а на комшията. Родните шампиони също не се оплакваха. „Поне докато продадох моя, си вървеше“, признава легендарният боксьор Ивайло Маринов, който взима такъв за бронза в Москва, а 8 години по-късно стига и до злато, гарнирано с Волга.

Разбира се, след 10 ноември, шампионите ни също бяха ухажвани от автомобилни марки, но не за всяка Олимпиада. Поне за тези в Париж през лятото още няма официална заявка от някой дилър. Иначе през годините Renault, Ford и Naval раздаваха коли на медалистите. Но пък и премията за титла в момента не е малка. 250 бона се полагат за олимпийско злато, 200 за сребро и 150 000 за бронз. Дето има една дума, ще стигнат и за прилична кола, и за 500 долара джобни.
 

0 от 500
  • #5
    19 rate up comment 20 rate down comment
    $$$$$€€€€€ ( преди 1 месец )
    Хубаво е че се стимулират спорта и имахме шампиони. Сега вече и това което беше построено като спортни съоръжения се разби, което доведе България да се срамува и платеният спорт доведе до отлив от евентуалните шампиони Примери има много
  • #4
    35 rate up comment 22 rate down comment
    Факт ( преди 1 месец )
    Трябвало да си партиино величие разбирай партизан шумкар неграмотен та да си купиш "топ" колата Волга.А в Сащ отивяш и си купуваш Камаро ве 8 5 литра 400 коня.Толкова за социализма и за раската измед
  • #3
    28 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Трябва да се прави разлика между парите които дават от МОК и тези които са се давали на спортистите. Спорта е бил още един начин за да могат от полит бюро да си осигуряват валута в личните сметки - пари с които ДС продължава да командва.
  • #2
    22 rate up comment 26 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Остави тонът на статия, но е пълна с неверни твърдения за самите автомобили. Очевидно е от новите "журналисти" - графоман, без знания. И в други медии на автомобилна тема попадам на подобни. Тук поне човека е само по име, а в друга се бяха пуснали във видеоклип, та да може човек да оцени кои са и неграмотните. Ваз-овете не копирани, а е купен лиценз и са правени нужните промени поради климатичните, техническите и екплоатационни разлики в тогавашния СССР и Италия...
  • #1
    34 rate up comment 39 rate down comment
    без коментар ( преди 1 месец )
    Някакви си цялата статия лъха на пропаганда и подигравателно отношение към миналото.Само да кажа на четящите тази статия - четете я благодарение на рутерите,които се захранват с тока произведен от централите, проектирани и построени през въпросното "смешно" време.