IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Каква кола носеше олимпийски медал при социализма

Наградите не бяха гигантски, но поне не се чакаше в "Мототехника"

Българския печелеше доста медали по олимпиадите по време на социализма. Режимът преди 10 ноември имаше спорта като витрина пред света и не жалеше средства, за да прави шампиони. Тези, които печелеха медали на олимпиадите (от 70-те години насам), по правило получаваха автомобил плюс сума в долари – между 400  и 600. С последните родните звезди купуваха масово дънки и касетофони от западните градове. А ако Олимпиадата беше в Източния блок, ги пазеха за родните Корекоми.
 

Таня Богомилова


Не че са кой знае какви награди в абсолютна стойност, но просто бяха недостъпни в онези времена. За кола се чакаше с години в Мототехника, а долари можеше да си вземеш само на черно от  някой чуждестранен студент, тираджия, стюардеса или турист по Слънчака. 

Волга за първо място

Волгата беше като цяло недостъпна кола за обикновения българин, на нея се возеха партийни величия. Олимпийският шампион обаче получаваше веднага нова такава. Разбира се, без ред и чакане. Волгата не е от икономичните машини. Харчи към 12 на сто бензин извън града и 16 на сто в него.  Това не спираше шампионите ни да я карат, защото кефът беше несравним. А и имаше хватка за евтино гориво.
 
 
Волга


Олимпийският ни шампион по бокс от Москва 80 Петър Лесов си спомня, че карал неговата на държавен бензин.  По-младите не знаят, но имаше такъв и той беше значително по-евтин от маковия, но недостъпен за частните шофьори. Народната милиция правеше проверки за шофьори, които са сипали тайно от служебната кола в частната. „Нас с Волгите не ни закачаха“, признава Лесов. Масовата Волга до 1975 година е 75 или 95 коня, ускорява до стотака за 20 секунди. Но широко и удобно, човек се чувства като истински партиен вожд

Лада за сребро
 
 

Лада 1500


Лада 1500 беше най-често срещаният автомобил, даван за сребърен медал. Масовата беше с 1,5-литров двигател със 75 коня,  като ускорява до стотака за 19 сек. Всъщност, този автомобил е чисто соц копие на FIAT 125, но от тази страна на Стената минаваше за премиум клас сред народа. Когато излезе моделът Лада 1500S (казваха им корекомски), той автоматично мина на разположение на великите ни спортисти.  В края на соцстроя Лада 2105 се полагаше на сребърните медалисти. Интересно е, че срещу доплащане от 1700 лева те можеха да я заменят с модела 210 - по това време абсолютен връх в производството на автомобили отсам Желязната завеса.


Москвич за бронз 
 
 

Москвич


Москвич 412 беше автомобилът за бронз на олимпиади. Началото на съществуването неговите 75 коня и 1,5-литров двигател (има и 1,3 литра) бяха прилични за тежкото и грубо купе. Разбира се, и този съветски симпатяга беше копиран от различни западни марки през годините. Но продаван дори във Великобритания.  

С времето обаче Москвич започна да изглежда безнадеждно остарял и на практика спряха да го купуват извън нашия лагер. Е, на липсваха фенове, които на паркинга през блока обясняваха как колата е страшно здрава, неоценима в баир и т.н. Вероятно истина, ако  я сравняваш със ЗАЗ-а на комшията. Родните шампиони също не се оплакваха. „Поне докато продадох моя, си вървеше“, признава легендарният боксьор Ивайло Маринов, който взима такъв за бронза в Москва, а 8 години по-късно стига и до злато, гарнирано с Волга.

Разбира се, след 10 ноември, шампионите ни също бяха ухажвани от автомобилни марки, но не за всяка Олимпиада. Поне за тези в Париж през лятото още няма официална заявка от някой дилър. Иначе през годините Renault, Ford и Naval раздаваха коли на медалистите. Но пък и премията за титла в момента не е малка. 250 бона се полагат за олимпийско злато, 200 за сребро и 150 000 за бронз. Дето има една дума, ще стигнат и за прилична кола, и за 500 долара джобни.
 

0 от 500
  • #15
    10 rate up comment 14 rate down comment
    Емил Попов ( преди 7 месеца )
    Авторът на тази статия навярно е нЕкой 20-годишен момък който понятие си няма от Руски автомобили. За времето си москвича беше изключително здрава кола.Това че се караше до дупка с елементарна подръжка е друг въпрос. Няма такъв от съвременните автомобили който да го подържаш по този начин и да изкараш и 10% от времето което би издържал москвича без да се повреди. А това че се товареше като камион и на баира беше като танк, си е точно така.
  • #14
    13 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    #12 то и в затвора има безплатно здравеопазване за 99% от контингента, образование, и от време на време ти зав*рат по нещо, не задължително банан. Ако искаш - е го къде е.
  • #13
    6 rate up comment 3 rate down comment
    фен ( преди 7 месеца )
    Тия далаверки с доларите ги правеха всички, които имаха възможност да отидат на Запад. Например турне на Филхармонията. Адаша ядеше седмица Копърка, за да пести долари за Чопър. За евро или световно по корабомоделизъм се водеше война за квоти. И др. подобни. Шенген? За такива прованси като нас-не.
  • #12
    14 rate up comment 19 rate down comment
    Enzo ( преди 7 месеца )
    Съветските автомобили бяха ***! Да не се лъжем. Но те просто не бяха приоритет по онова време. За това не бяха и развивани. Важното е друго - тогава образованието беше наистина и напълно безплатно, 99% от хората имаха достъп до безплатно здравеопазване от поне средно качество, доходите бяха сигурни и позволяваха прилично оцеляване. Но... нямаше банани! Е, днес има банани за всички. Кеф ти ги яж, кеф ти си ги в*и, където си искаш!
  • #11
    13 rate up comment 28 rate down comment
    Никола Стефанов ( преди 7 месеца )
    "Вероятно истина, ако я сравняваш със ЗАЗ-а на комшията."Не знам дали авторът някога се е качвал на Москвич 412, но тази кола наистина се справяше с баирите не по зле от съвременните, а на сравнително равен черен път без проблеми можеше да се движи със 130 км/ч (и то при макс на спидометъра - 160) - нещо, което ще е проблем за съвременните, направени от кашкавал, западни коли - Московеца с друго може и да не се похвали, но окачването му наистина беше много здраво.
  • #10
    29 rate up comment 26 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Колкото сте жалки всички западни защитници.Плюете по нещо,което беше СИЛА във всяко отношение - образование, сигурност, здравеопазване.А сте слепи къде живеем сега,виждате само МерседесЪ на тати,а това че тати ще умре, защото НЯМА лекари не е проблем.Това че изчезваме не е проблем, важното е че има кредити и полуфабрикати.Проблем били соц колите.Да ви имам проблема.Да ви е честито първато място на Евровизия.
  • #9
    12 rate up comment 12 rate down comment
    Един ( преди 7 месеца )
    *** комунистически и те и колите им. Нищо не са давали а са ни лъгали *** и подмазвали долни
  • #8
    27 rate up comment 7 rate down comment
    смяххх ( преди 7 месеца )
    Татко емигрирал в Германия 81г. След като уреди всичко, някъде 86г взе Мерцедес 124-ка 6-так при това. 88г идва командировка негов приятел, естествено някъв държавен лизaч, видели се в ресторанта на хотела и татко трябва да ме вземе от училище, та като затръгвал оня вика да дойдел че нямал кво да прави. Помня като дойдоха че оня се разтапяше в Мерцедеса, татко нарочно излезе на аутобана и като даде газ над 200км/ч, оня щеше се нacере. Вика имах Волгата за страшна кола, та толкоз за соц. варелите
  • #7
    21 rate up comment 14 rate down comment
    До долния ( преди 7 месеца )
    Ти грамотни ли наричаш деца които не са знаели дори един чужд език дори руски.
  • #6
    30 rate up comment 20 rate down comment
    до Факт ( преди 7 месеца )
    Преди имахме здрави и грамотни деца и шампиони,на които те се възхищаваха и подражаваха.Сега имаме болни и функционално неграмотни деца,които се възхищават на татуирани престъпници.Толкова за преди и сега.