IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

От Запорожец до Opel Rekord D - ето колко струваха автомобилите в "Кореком"

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година.
  
   
ЗАЗ 968, Владимир Путин, Запорожец
ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
    
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.


обменен курс, лев - долар, 1980
Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
   
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


Колко струваха автомобилите в "Кореком" (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #48
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Радост ( преди 2 месеца )
    Гнуси ми се от руските помии
  • #47
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Вин ( преди 2 месеца )
    Няма да е честна съпоставката ако не се уточни следното: глокса на "черно" при "чейнчаджиите" $-лев беше 3 лева още от седемдесетте години, моряците получаваха по около 5$ на ден, до около 7$ за офицерския състав, в арабските страни работеха за по 300$ на месец, но реално ако ги вкарат в България в стоки - дънки, касетофони, видеокамери, можеше да докараш до над 10 лева за 1 $! Това е "калкулацията"
  • #46
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Алекс ( преди 2 години )
    В ЗАЗ и да ми плащат няма да се кача.
  • #45
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Николай Дончев ( преди 2 години )
    Вноската за нов автомобил беше 1500лв а не 1000лв.
  • #44
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Коко ( преди 2 години )
    А Путин е имал ЗАЗ затова е толкоз озлобен. И военолюбец ,всичко е ясно трудна младост със ЗАЗГоркия .човек. А инъче можеше да си купиш 2,та употреба Западна марка за около 1000дол.ама в много лошо състояние или ударена ремонтираш и караш хубава кола безпроблемно Стара западна бе много по добра от Лада.
  • #43
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Бай Тошов ( преди 2 години )
    А Форд модел Т е струвал 850 долара, а Фолксваген Бийтъл е струвал 2 895 долара, пък после е струвал 9 500 долара, пък после 15 000 долара, пък сега и Дачия видиш ли не можеш да купиш за тия пари.Да сравнявате цена на кола през 2021 с тази на кола през 1980, ей тъй, директно, на това му се вика мърлява журналистика, всъщност не е журналистика, а е *** за кликове.А че тогава ВАЗ се е купувал с доста повече заплати от Дачия сега, туй не си го слагайте на сърце.
  • #42
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Джендър до джендъра ( преди 3 години )
    Безсрамни говяда! Забравихте кви пичове бехте?! Разнежихте се кат фусти след оплождане...по старото ви време. Аре, катафалката иде.
  • #41
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Б. М. ( преди 3 години )
    Прави са тези, които уточняват, че това не е сайт за луканки и кебапчета. Когато сравняваме автомобили, нека посочим, че ЗАЗ беше с две врати. С две врати например, можеш да си купиш Тойота Aygo за 20 000. Ако е на склад има и отстъпка. За сравняване на качеството и комфорта между ЗАЗ и Aygo, не мисля че трябва да се пише.
  • #40
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Гюро Кимюро ( преди 3 години )
    Тука само *** ли пшат коментари ?! Статията е за автомобили, те си знаят луканката, кренвиршите, кромида. Аман от люлински и обелянски панелкаджии, които си изхвърлят *** през терасата, и се мислят за софиянци !!!
  • #39
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    33 тук не е сайт за кебачета извинявай какъв е проблема че някой е бил военен,той и Радев е същия такъв малко по-млад