Една-единствена снимка стига, за да придобие човек представа за три явления наведнъж: за мащабите на китайското автомобилно нашествие в Европа, за опасността, надвиснала над европейската промишленост, и за разколебаването на уверено растящия само преди половин година пазар за електрически автомобили. Снимката може да е от китайското пристанище Янтай, показваща десетки хиляди нови автомобили, чакащи да се качат на кораб за Стария континент. Или пък може да е от белгийското пристанище в Антверп и да показва същите десетки хиляди автомобили, вече пристигнали, но нямащи къде да отидат.
Електромобили чакат да бъдат натоварени на кораб за Европа на пристанището в Янтай
Антверп и още няколко големи европейски пристанища са буквално задръстени от китайски електромобили. Антверп е портът с най-голям капацитет за автомобили в Европа, но и този капацитет е напълно изчерпан. Всичките 130,000 паркоместа на пристанището са заети, автомобили заемат и позиции, предвидени за съвсем други товари. Най-големи количества се падат на китайските марки MG, BYD, Great Wall, Nio, XPeng, Lynk & Co, Omoda и Hongqi.
130-те хиляди паркоместа в Антверп, най-голямото пристанище за автомобили в Европа, отдавна са изчерпани
Някои от колите стоят повече от една година на пристана. В същото време доставките от Китай не спират, и всяка седмица стоварват на европейска земя нови количества. Амбициозният план, поставен пред китайските автомобилни компании, е да увеличат износа си с нови 50% след 58-те процента ръст за 2023. В някои случаи колите се транспортират към Европа, още преди да са намерени дилъри, които да ги продават. В много случаи няма и осигурен наземен транспорт към окончателната им дестинация.