България е далеч от европейските лидери, когато става дума за електромобили. Но в една друга област на така наречените "алтернативни задвижвания", страната ни е горд член на Топ 5. Става дума, разбира се, за автомобилите, работещи на втечнен петролен газ (LPG).
Макар да не може да предложи нулевите локални емисии на електромобилите, традиционната газова уредба също има своя принос за околната среда. Парниковите емисии при тези автомобили са средно с 10-15% по-ниски, отколкото при същите коли с чисто бензинов двигател. Емисиите на фини частици са с близо 90% по-ниски, а на вредни азотни оксиди - с цели 98% по-ниски.
В последните години европейските производители все повече узряват за идеята да предлагат LPG на онези клиенти, за които електрическата мобилност е твърде скъпа или с недостатъчен обхват. Проблем е, че в повечето страни все още липсва инфраструктурата. Но не и в България. Зарядните станции за пропан-бутан в Европа са вече над 47,000 - но три четвърти от тях се падат само на пет държави: Полша, Германия, Италия, Франция и България. Само у нас има повече станции, отколкото във всички останали балкански страни, взети заедно. Добър повод да погледнем към онези нови автомобили, които се предлагат с вградена фабрично газова уредба.
10 автомобила с фабрични газови уредби (ГАЛЕРИЯ):
Двугоривната бензинова/пропан- бутан версия на Hyundai Bayon беше представена на пазара през лятото на 2022 и се предлага в Полша и Италия, макар и не в България.
Компактният кросоувър с големи размери (4180 мм дължина, 1775 мм ширина и 1500 мм височина, с еднакво междуосие при 2580 mm) е задвижван от 1,2-литров Mpi двигател . В допълнение към капацитета на багажника между 393 и 1187 литра - този модел може да се похвали с деклариран максимален пробег от 650 км в режим LPG, благодарение на специалния 47-литров резервоар. В смесен режим LPG/бензин достига над 1300 км, подчертаваме, с посочена от компанията икономия от 40% в сравнение с бензиновата версия по отношение на разходите за гориво. Според декларираното от корейската компания разходът на бензин в смесения комбиниран цикъл WLTP е 5,5 – 5,7 л / 100 км , а при преминаване към LPG – 6,9 – 7,2 л / 100 км .