България е далеч от европейските лидери, когато става дума за електромобили. Но в една друга област на така наречените "алтернативни задвижвания", страната ни е горд член на Топ 5. Става дума, разбира се, за автомобилите, работещи на втечнен петролен газ (LPG).
Макар да не може да предложи нулевите локални емисии на електромобилите, традиционната газова уредба също има своя принос за околната среда. Парниковите емисии при тези автомобили са средно с 10-15% по-ниски, отколкото при същите коли с чисто бензинов двигател. Емисиите на фини частици са с близо 90% по-ниски, а на вредни азотни оксиди - с цели 98% по-ниски.
В последните години европейските производители все повече узряват за идеята да предлагат LPG на онези клиенти, за които електрическата мобилност е твърде скъпа или с недостатъчен обхват. Проблем е, че в повечето страни все още липсва инфраструктурата. Но не и в България. Зарядните станции за пропан-бутан в Европа са вече над 47,000 - но три четвърти от тях се падат само на пет държави: Полша, Германия, Италия, Франция и България. Само у нас има повече станции, отколкото във всички останали балкански страни, взети заедно. Добър повод да погледнем към онези нови автомобили, които се предлагат с вградена фабрично газова уредба.
10 автомобила с фабрични газови уредби (ГАЛЕРИЯ):
Въпреки скорошното преустановяване на производството, Fiat Panda в двугоривна версия LPG и бензин остава един от най-популярните модели на пазара на употребявани автомобили. Под предния капак на италианския градски автомобил има 69 HP 1.2 двигател , подобен на бензиновия агрегат. Декларираният разход в комбиниран цикъл WLTP е равен на 5,6 l / 100 km с бензиново гориво и 7,2 l / 100 km на LPG. Размерите са традиционните за този модел - дължина 3705 мм до ширина 1662 мм, до височина 1657 мм и междуосие 2300 мм.
Цената за България започва от 31 150 лева с ДДС. Но това се отнася до остатъчни автомобили от моделна година 2023. За 2024 Panda се предлага у нас само като мек хибрид.