IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Жестока ценовата война чисти дребните риби в Китай

Битката за огромния пазар удря и Европа, марките вдигат заводи заради митата

Този уикенд Tesla реши отново да намали цените на своите модели в Китай. Веднага след това Li Auto, една от най-продаваните местни марки, направи по-евтини колите с до 30 000 юана (4200 долара). По този начин се включи в новия кръг на ценова война в Китай.

 
Tesla Китай 


Битката между автомобилните производители в Поднебесната империя, започнала в началото на 2023 г., не показва признаци на отслабване. Напротив, този месец се влоши и може да продължи цяла година.

Цените на Tesla бяха намалени в САЩ, Европа и Китай на фона на спад в продажбите и излишък от запаси. Мъск свали началната стойност на обновения Model 3 в Китай с 14 000 юана (1930 долара) до 231 900 юана (32 000 долара). В Германия Tesla направи своя Model 3 със задно предаване с 2000 евро по-евтин до 40 990 евро. Мярката е отговор на разочароващо първо тримесечие в страната, където продажбите паднаха с 37%.

Ценовата война в Китай обаче не се дължи на намаляващите продажби, а по-скоро на излишъка от марки електрически автомобили. В допълнение към западните, японските и корейските конкуренти - азиатският гигант вече има на пазара повече от 40 марки електрички. Цифра, която скача до близо сто, ако се броят електрическите микроколи.
 

Китай, коли


В това море от конкуренти Tesla, BYD и други големи китайски марки като SAIC (MG) или Li auto се борят да запазят пазарния си дял и в крайна сметка да премахнат по-дребните риби. Например, BYD представи нови версии на два модела в средата на февруари 2024 г., които са с 20 000 юана (около 2600 евро) по-евтини от предишните. Това важи и за новия BYD Dolphin.
След съобщението на BYD – компанията Wuling също намали цените, като моделите поевтиняха с до 10%. Nio също се включи в битката, като предложи максимална отстъпка от 22 000 юана за цялата си гама от продукти. Дори Buick, марка на SAIC General Motors, обяви отстъпки за някои модели през февруари.

Общо взето, който прави коли в Китай, сваля цените. Говорим за огромен пазар, където електрическите автомобили и PHEV (това, което се счита за „автомобили с нова енергия“ или NEV) в момента имат пазарен дял от 66%.

Конкуренцията в NEV сектора винаги е била ожесточена и настоящата ценова война изисква автомобилните производители не само да защитят текущия си пазарен дял, но и да го разширят. Този на Tesla в Китай е паднал до около 6,7% през четвъртото тримесечие на 2023-а спрямо 10,5% през първите три месеца на същата година, показват изчисления на Bloomberg, базирани на данни от Асоциацията на пътническите автомобили от Китай.

От друга страна, много ниските цени оказват силен натиск върху производителите на автомобили, като намаляват драстично и без това тесните маржове. Това вече може да повлияе на финансовото им състояние, което е лоша стратегия за по-малко платежоспособни производители.


Китай, коли


Tesla (поне засега), BYD, която продава средно по 45 000 автомобила всяка седмица в Китай, и SAIC - с подкрепата на китайската държава, са марките, които могат да издържат на дълга ценова война. Други като HiPhi , например, станаха първи жертви на битката.

Но тази ценова война оказва влияние и върху Европа . Китай достигна точка, в която трябва да започне да продава повече коли извън своите граници. Тъй като вратите на американския пазар са затворени, китайските марки се фокусират върху Европа.
Нашият континент представлява около 40% от износа на китайските производители. И освен това е много по-доходоносен за тях от вътрешната търговия, потънала в ценова война. Да припомним, че китайските коли в Европа не са особено евтини. Те наистина имат добро съотношение цена-продукт, но все още са далеч от това да са наистина за всеки джоб. MG 4 започва от 30 000 евро, без промоции, а BYD Dolphin от 29 000 евро, например.

И не! Не несигурността относно бъдещите високи мита от 25 вместо 10 процента, обмисляни от ЕС за китайските автомобили, ще ги забави.  Те вече се стремят да произвеждат колите си в Европа. Tesla вече има свой завод в Германия. Chery пое бившата фабрика на Nissan в Барселона, докато BYD изгражда своята в Унгария от нулата. MG все още търси място за собствена.
 
 

0 от 500
  • #19
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Всъщност съм се объркал. Интервюто в което Илон Мъск казва, че водородът е глупост и Тесла е пряк конглокент на най-големите автомобилни компании, не е било през 2015 когато toyota представи Бъдещето (Мирай) било е още през 2008 година когато не е продал и хиляда автомобила за цялото съществуване на компанията. Когато го питат не се ли притеснява че големите компании имат повече ресурси, той задава актуалния и днес въпрос " тогава къде са им електромобилите" youtu.be/kvwl8gDPI4c
  • #18
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До лудетината ( преди 6 месеца )
    Хем си прав хем не си. Голяма част от първите собственици на Тесла слизат от toyota. След като веднъж си карал Тесла трудно се връщат на toyota. Електромобилите на toyota се избягват, защото са направени за отбиване на номера. Как да имаш доверие да си купиш електромобил от компания която постоянно обяснява, че електромобилите за нищо не стават и са направили демонстрационен автомобил за целта, за да дадат на клиентите да се убедят лично. Нагласата е при компанията, а не при клиентите
  • #17
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 6 месеца )
    Когато аз исках да си купувам Тойота, това е защото са евтини, здрави и надежни. Скучни за мен вътре, с недобри седалки, но е важно защо ми трябва автомобила. Ако искам хубав и глезещ ме автомобил, не бих се замислил за Тойота. Има достатъчно други марки, които предлагат чудесни неща, но и на чудесни цени с добавка безумна поддръжка. Та... не зависи от задвижването. Имаме мисловни модели, "набити" ни от медии и ги използваме.
  • #16
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Kolio ( преди 6 месеца )
    Китайците да не се надяват,че в Европа сме балами и ще купуваме скъпо китайски коли.Качеството не е още на ниво.Не мисля,че ще давам повече паро отколкото струват в Китай!!!!!!
  • #15
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Лудория ( преди 6 месеца )
    Ако Тойота произвежда електромобили, няма да има 15 милиона продажби. Ще има малко повече от 10 милиона - да речем примерно 11. Защото като идеш да си купуваш Тойота, ти отиваш за Тойота - дали е бензин, хибрид или електромобил няма значение. Има значение евтин, здрав, лесен за поддържане. Не те интересува какво има под капака. Ако отиваш за хибрид, първо се сещаш за Тойота. Ако отиваш за електромобил се сещаш за Тесла. Защото бяха първите популярни...
  • #14
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Гостенино ( преди 6 месеца )
    А не беше ли вашата опорна точка, че ще стане точно обратното? Когато стогодишните започнат да произвеждат електромобили, 500-те хиляди продажби на Тесла ще спаднат и Ще фалира? Даже се обзалагахте в края на 2020 година че няма да достигнат и 500 000 продажби, защото щели да продадат по-малко от 380 хиляди, колкото продадоха през 2019. Врагът на toyota не е Тесла, а електромобилите. Ако не са бързи, малките ще ги изядат. Къде бяха BYD и Тесла, когато през 2015 toyota залагаше на водорода?
  • #13
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Гостенино ( преди 6 месеца )
    Ако toyota произвеждаше електромобили с по-добри параметри от Тесла, дали освен тези 10 милиона автомобили с ДВГ нямаше да продава и по 5 милиона електромобила допълнително? Знам че не можеш да смяташ, но това са 15 милиона годишно. Ако toyota не беше бавна и не се чакаше по една година след като си поръчаш автомобил, дали нямаше да продава поне 12-13 милиона автомобила годишно? Вече десета година продажбите на toyota са все 10 милиона и не са мръднали. Да не говорим че и технологично не са!
  • #12
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 6 месеца )
    Друга опорка на адреналинката електричка е че Тесла ще краде дял от стогодишните.Точно обратното вземат от малките производители на електрокари и те фалират. Тойота си произвеждат по 10 млн годишно, Фолксваген по 8 млн. и т.н.
  • #11
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    инвестира се там където има сигурност и пазар на висококвалифицирани кадри съвременната автоиндустрия е напълно автоматизирана и не изпитва нужда от нископлатена и неквалифицирана биомаса каквато е в изобилие на балканите
  • #10
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Това за Тесла помниш ли го? Защото постоянно повторям че китайците са единствените от които трябва да се страхува Тесла, защото те са единствените, които са по-бързи от нея. Всичко в Китай се случва на бързи обороти е никой не може да ги догони при технологиите за батерии, електромобили и фотоволтаици, на които са се концентрирали в момента. Това което не могат да го постигнат като качество, компенсират с количество и ниска цена.