Две от най-големите имена в историята на автомобилната индустрия - бившият изпълнителен директор на Ford, Chrysler и General Motors - Боб Лутц, и бившият президент и главен изпълнителен директор на Chrysler - Боб Нардели, заявиха единодушно, че електрическите превозни средства (EV) могат да променят сектора, но с тях досега се е работило напълно погрешно.
Пред Fox News Digital двамата легендарни бивши ръководители посочиха и най-големите грешки, които са допуснати до момента. Именно заради тях е много трудно да се убедят потребителите, че в краткорсочен план електромобилите са надеждно и достъпно средство за транспорт.
„Проблемът с електромобилите като цяло е, че имаше огромна реклама зад тях, която звучи така, сякаш следващото превозно средство на всеки шофьор ще бъде електромобили. Това беше подкрепено и от властите заради тяхната политика за борба с измененията в климата, но на всички беше ясно, че просто няма как да се случи", коментира Лутц.
От гледна точка на Нардели, принудителният преход към транспорт с нулеви емисии в САЩ е започнал още в първия ден на сегашната администрация в Белия дома, когато президентът Джо Байдън е прекратил проектите за петрол и сондажи, като се е похвалил с план поне половината от продаваните коли през 2030 г. да бъдат изцяло електрически.
В същото време статистиката показва, че през 2022 г. електромобилите в САЩ са били едва 1% от всички нови регистрации. След това Tesla не успя да покрие своите прогнози за продажби в началото на 2023 г., а Ford обяви, че спира производството на електрически камиони и модели. Един от новите играчи на пазара - Rivian, е загубил 4 млрд долара през 2023 г.
„Всичко това има вълнообразен ефект върху самите производителите. Самите те, както и администрацията на Байдън, щяха да постигнат много по-голям успех в продажбите и приемането на EV, ако първо бяха наблегнали на хибридите", коментира Нардели.
На свой ред, Боб Лутц контрира, че хибридите са били представени на потребителите преди Tesla да направи революция в изцяло електрическите автомобили. Именно под негово ръководство GM представи първото американско превозно средство с удължен пробег - Chevrolet Volt през 2007 г.
„Хибридите бяха първи. Имаше Toyota Prius, Ford имаше хибриди в гамата си, ние в GM също. Именно тогава се допусна грешка, тъй като тези автомобили не бяха представени като еволюция към EV. Ако беше направено, можеше да се изгради масивна мрежа от зарядни станции и да се намали цената им. Вместо това, те изпаднаха в немилост, за да се върнат години по-късно", обяснява Лутц.
На свой ред Нардели предупреди за друга опасност за индустрията, която ударно върви към електрификацията. Бившият шеф на Chrysler смята, че тя ще промени сериозно търговията с автомобили, която е един от големите бизнеси зад океана.
„Не съм убеден, че сегашната дилърска мрежа ще съществува след 10 години. Очаква ни една вълнуваща трансформация и тези, които ръководят индустрията в момента, трябва да бъдат много гъвкави и да реагират на всяка промяна в технологиите, инфраструктурата и веригата за доставки. Вижте какво прави Amazon, който осигурява доставки до дома на клиенти. Същото се случва и при Carvana (най-голямата компания за продажба на автомобили онлайн)", обяснява Нардели.
Според Лутц нещата до голяма степен зависи от резултатите от изборите през ноември. Ако демократите на Байдън спечелят, през мандата си те ще установят нови регулации за EV, които ще бъдат толкова строги, че на индустрията няма да й остане друг избор, освен да произвежда само електромоболи. Съответно, на американците също няма да имат избор и ще купуват EV, защото само това ще има на пазара.
В крайна сметка бившият изпълнителен директор на Голямата тройка вярва, че е по-вероятно електромобилите да представляват около една 1/4 от индустрията. Лутц очаква това да стане след преход, който да продължи около 10 години и едва след него дялът на EV да достигне 30%, след което да започне да се покачва.