Придвижването из Париж, независимо дали с кола, мотоциклет или велосипед, е кошмар всеки ден от седмицата. Тъй като Олимпиадата тази година се провежда точно във френската столица, се очаква летен хаос. Затова организаторите призовават гостите да използват обществен транспорт или такси.
Олимпийските игри са повече от спортно събитие. Те са витрина за града и страната, които ги организират. Така е при Хитлер, през Студената война, така и остана. В този случай водородната индустрия иска да се възползва, за да популяризира това незамърсяващо гориво. Спортистите на Олимпийските и Параолимпийските игри в Париж ще пътуват из френската столица без да отделят CO₂ това лято. Но няма да го правят в електрически коли, а във водородни.
Официалните превозни средства, които ще сноват между олимпийското село, зали и стадиони, не могат да чакат с часове, за да презареждат. Организаторите са избрали да използват автомобилен парк, задвижван с водород, който комбинира кратко време за зареждане (само няколко минути) с нулеви емисии на CO₂.
Air Liquide, един от спонсорите на Игрите, ще доставя необходимия водород през цялото време. Той ще бъде екологичен, уверява химическата компания. Тоест, произведен чрез реформиране на биометан или чрез електролиза от възобновяема електроенергия, а не ядрен. Toyota пък ще осигури около 500 бройки Mirai за официални пътувания.
Париж вече е градът в света с най-много водородни таксита по улиците си. В момента има около 500 таксита, основно Toyota Mirai и Hyundai Nexo, от общо 17 000 „бакшиши“. Колите и станциите в експлоатация по време на Олимпийските игри ще продължат да бъдат ползвани и след събитието. По този начин паркът от таксита, задвижвани с водород, ще скочи до 1200.
Проблемът е къде да презаредите всички тези коли и автобуси. Да, ще има и рейсове на водород. В момента в Париж има само две станции. Едата е разположен в центъра - на Pont du Alma, като е способна да доставя 150 kg водород на ден. Другата е в покрайнините, близо до Porte de Saint-Cloud.
Водородната станция на центъра ще бъде тази, използвана от 500 официални Toyota Mirai. Другата в Porte de Saint-Cloud може да обслужва до 250 превозни средства на ден. Тоест, Париж няма как да снабди целия флот. Затова е планирано пускането в експлоатация на още три водородни станции в общините близо до Париж. Това ще направи общия им брой девет за региона, като сравнение – в цяла Испания има едва три.
Някои компании, сред които Toyota, виждат водорода като решение най-вече при семейните автомобили. Но други като Air Liquide са убедени, че това е бъдещето при коли, които изминават огромен брой километри всеки ден - таксита, камиони, градски автобуси. Е, цената продължава да е проблем.
„Зеленият водород все още е по-скъп от другите горива“, признава Армел Левио, директор по иновациите в Air Liquide, „Но ние се стремим към цена от около 10 евро за килограм, включително субсидиите“. Като се има предвид, че с един килограм водород можете да изминете около 100 км, цената за около 500 до 600 км ще бъде близка до сегашната цена на дизела - около 60 евро, по западните стандартни естествено.